Latskap koster, men juicevanndrikkene er like fullt et godt alternativ til brus som tørstedrikk.  Foto: Per Ervland
Latskap koster, men juicevanndrikkene er like fullt et godt alternativ til brus som tørstedrikk. Foto: Per ErvlandVis mer

Tar blodpris for utvannet juice

Literprisen på juicen i de nye juicedrikkene er opptil 400 prosent dyrere enn om du kjøper den på kartong.

«Kan man forsvare fem ganger høyere literpris for juice når den er blandet ut med vann?»


Det siste på flaskevannfronten er ferdig utblandet juice. Ingen dum idé, snarere tvert imot: En sunn og god, gammel og velkjent tørstedrikk, nå fiks ferdig og klar til bruk.

Men i motsetning til det gamle husmortrikset, der juice ble blandet ut med vann for å strekke husholdningsbudsjettet litt lenger, har de nye juicevannblandingene en høyere literpris enn juice.

Kjøper du for eksempel en halvliter Tørst Appelsindrikk (40 prosent juice, 60 prosent vann), betaler du 17 kroner. Det er 10 øre mer enn du betaler for en liter appelsinjuice fra samme produsent.

Test deg selv: Hvor mye koster en liter?

400 prosent dyrere

Denne flasken er formgitt av den prisbelønnete industridesigneren Johan Verde. Juicen i den koster 85 kroner per liter, mot 18 kroner i butikken. Foto: Per Ervland Vis mer


Ikke bare betaler du like mye for halvparten av volumet, det er utvannet i tillegg. Våre beregninger viser at prisen per liter ren appelsinjuice i Tørst Appelsindrikk er på hele 85 kroner. Du betaler altså hele fire ganger mer for juicen når den er utvannet på flaske, enn om du kjøper den på kartong.

Vi har her, og i alle følgende (pris)eksempler gått utifra at vannet er gratis, siden vi i Norge har godt drikkevann rett fra springen.

Hva er grunnen til at literprisen er så mye høyere når juicen er utvannet? Hva er det egentlig vi betaler for?

- Det er mye annet enn råvarene som bestemmer prisen på et produkt. At prisen kan være noe høyere skyldes en resirkulerbar designflaske, store investeringer i et nytt produkt og ny produksjonslinje, en panteflaske og noe mindre volumer enn tapping på kartong, sier Jens Skarvang i FellesJuice, selskapet som produserer juice for Tine.

- Dette er en etterspurt tørstedrikk som er tilpasset forbrukers ønsker. Det forbrukeren betaler for, er en sunn og velsmakende tørstedrikk.

Fra konsentrat

Juicen i alle tørstedrikkene vi har sett på, og i juicen vi sammenlignet med fra Tine, er laget fra konsentrat. Det kan være lett å føle seg dobbelt snytt, men ifølge Skarvang er dette ikke tilfelle: Tines fruktjuice som er fremstilt fra konsentrat, fremstilles ved at frukten presses og juicen konsentreres. Før juicen tappes på kartong tilsettes samme mengde vann som blir fjernet under konsentreringen.

Slik fremstilles også juicen som brukes i tørstedrikkene.

Så mye betaler du for juicen
DrikkStykkpris (kroner)Størrelse (liter)Literpris (kroner)Andel juice (%)Pris per liter ren juice (kroner)
Friskus epledrikk140,3342,507060,60
Friskus appelsindrikk140,3342,507060,60
Epledrikk Tørst170,5344085
Appelsindrikk Tørst170,5344085
Imsdal fruktvann mango140,5283580
Imsdal fruktvann erple140,5283580
Mer Eple16,500,5334082,5
Mer Bringebær/Solbær16,500,5334082,5
Tine appelinjuice16,9116,910016,9
Tine eplejuice17,8117,810017,8
Priser innhentet uke 30 på Rema 1000 Sannergata i Oslo





Vil vi ha det?

Nordmenn er glad i drikke på flaske. Det siste året har vi kjøpt 270 millioner liter brus. Bare i juni kjøpte vi 53 millioner liter, 21 millioner (40 prosent) av disse tilsatt kunstig søtningsstoff. Dette utgjør nesten 40 prosent.

Og selv om vi i de fleste områder i landet kan drikke vann fra springen, bruker vi milliarder på kjøpevann. Tall fra Bryggeri- og Drikkevareforeningen viser at vi har kjøpt 108 millioner liter vann det siste året. I juni i år drakk vi nesten 13,9 millioner liter kjøpevann. 8,7 millioner med kullsyre, 3,1 millioner uten - og 1,9 millioner liter vann med søtning og smak, både med og uten kullsyre.

Dette er en nedgang på 8,7 prosent fra juni i fjor, og pilen peker nedover. Med unntak av april, er salget av flaskevann lavere, sammenlignet med samme måned året før.

Les også:
Flaskevann forurenser
Vann med smak etser bort emaljen
Vannvittig dyrt!

Ifølge Halfdan Olafssøn i Bryggeri- og Drikkevareforeningen blir det ikke ført statistikk på de nye juicevannene, men med en nedgang i salget av andre typer vann, er det kanskje ikke så rart at produsentene ser på nye markeder?

Vil vi ha det?

Olafssøn synes det er for tidlig å si om juicevannet vil slå an blant norske forbrukere, men han både tipper og håper at det vil skape en viss interesse.
- Men om det kommer til å bli en langvarig sak vil tiden vise.

Tine og FellesJuice er fornøyd: - De nye tørstedrikkene Friskus og Tine 40/60 har blitt veldig godt mottatt, og salget er større enn våre prognoser, sier Skarvang til DinSide. - Juice og de nye tørstedrikkene dekker to forskjellige behov, og det blir forbrukernes valg hva de ønsker å drikke i ulike situasjoner.

På Rema 1000 i Sannergata får vi vite at det ikke selges store volumer av de ulike typene juicevann, men at det går en del i sommervarmen. Den de selger desidert mest av, er til gjengjeld den som har den forholdsvis dyreste literprisen: Tine 40/60 appelsindrikk.

Følg med: Vi kommer tilbake med en smakstest neste uke