PASS PÅ: Forsvinner mobilen din, kan det fort bli et pengesluk. Si fra til operatøren din så fort du kan.  Foto: Cololurbox
PASS PÅ: Forsvinner mobilen din, kan det fort bli et pengesluk. Si fra til operatøren din så fort du kan. Foto: CololurboxVis mer

Tapte 19.000 kroner på mobiltyveri

Trodde den var mistet og sa ikke fra til operatøren.

Natt til 30. januar, Oslo:
En 23-åring fra Trøndelag er på besøk i hovedstaden, og befinner seg på et av byens mange utesteder. Når han kommer hjem til en av brødrene sine, er mobilen hans sporløst forsvunnet. Broren hans ringer telefonnummeret, men mobilen er tilsynelatende avslått. De antar at telefonen ligger gjenglemt på utestedet, som holder stengt til 3. januar.

4. januar, Oslo:
Broren til 23-åringen finner ut at mobilen ikke ligger på utestedet.

5. februar, Trøndelag:
23-åringen bestiller nytt SIM-kort fra mobiloperatørens nettsider, Telenor.no, og er fortsatt ikke overbevist over at telefonen er stjålet.

25. februar, Trøndelag:
En telefonregning på nesten 22.000 kroner dumper ned i postkassen til 23-åringen. Nesten alt dreide seg om samtaler til land utenfor Europa, samme helg som mobilen forsvant. Først nå blir han sikker på at mobilen faktisk ble stjålet.

Slik sikrer du mobilen din - finn den, slett den, ta backup

28. april, Trøndelag:
Mannen ringer operatøren sin for å høre om han virkelig er nødt til å betale hele gigantregningen selv. "Ja", sier operatøren. De har ikke hørt noe om tyveriet før nå.

10. mai, Trøndelag/Oslo:
Tyveriofferet sender sitt første brev til operatøren, hvor han ber dem om å slette regningen, som da har blitt sendt til inkasso. Operatøren svarer samme dag at 23-åringen må betale.

Slik skal du ikke gjøre det

Historien er hentet fra en avgjørelse i Brukerklagenemnda for elektronisk kommunikasjon. Og den er et stjerneeksempel på hvordan du ikke bør opptre om mobilen din forsvinner.


Som DinSide tidligere har skrevet, krever operatørene at man sier fra innen kort tid etter tyveriet. Om ikke, risikerer du å måtte betale for misbruk selv.

Forbrukerombudet reagerer på operatørenes vilkår

I dette eksempelet sa 23-åringen fra til operatøren sin alt for sent. Ifølge operatøren hørte de ingenting før 28. april, altså tre måneder etter tyveriet. Han sperret aldri SIM-kortet heller, men bestilte bare et nytt via nettsidene.

Får faktisk rabatt

"Flertallet finner at klager ikke har meldt fra om tap av mobiltelefonen innen rimelig tid, og klager er således ansvarlig for den omtvistede bruk av abonnementet" konkluderer nemnden.

Men igjen får vi et eksempel på hvor godt beskyttet norske forbrukere er: 23-åringen skal ikke betale hele regningen selv.

Klagenemnden krever at operatøren kutter bort 15 prosent, noe som skal tilsvare operatørens fortjeneste på misbruket. Dette for å følge avtalelovens bestemmelser om at man ikke skal tjene penger på åpenbart misbruk.

Men selv om den unge mannen får en rabatt på omlag 3.300 kroner, må han fortsatt ut med en voksen sum: Nesten 19.000 kroner.

Slik skal du gjøre det

Blir du frastjålet telefonen din, er det enkle, men viktige, råd å huske på:

  • Er du usikker på om den er bare mistet eller stjålet, anta det verste.
  • Sperr abonnementet så raskt som mulig. Får du ikke tilgang på en telefon for å gjøre dette, kan du prøve å gjøre det via nettet. Så lenge du gjør det så raskt du har muligheten, skal du være innenfor operatørenes frister og "rimelig tid".
  • Si tydelig og klart fra til operatøren at du antar at telefonen er stjålet. Da vil eventuell misbruk dekkes av dem, så lenge du sa fra innen rimelig tid.
  • Husk å ha både PIN-kode og kodelås på telefonen, slik at andre ikke kan bruke den. Mange innser først hvor viktig dette er når ulykken inntreffer. Da kan det være for sent.

Skal du på sydenferie? Pass på tingene på stranden - ellers kan du miste erstatning