Talentløst tallkaos

Tid er absolutt penger når du skal ringe de nye nummeropplysningene.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Nummerkrigen er i gang for fullt.

DinSides test av de nye nummeropplysningene viser at det er mye penger å spare på å velge smart. En opplysning som koster 6,29 kroner hos Telenor, må du betale det femdoble for hos SOLs nummeropplysning. I tillegg klarte selskapet ikke å finne det nummeret vi trengte.

Likevel er det ikke Telenor som vinner pristesten. Her ser du hvem som kommer best ut når vi legger alle testoppringningene til grunn.

Priskrig på sikt

For en uke siden sluttet de gamle opplysningsnumrene 180 og 181 å virke. Nå er det totalt fem selskaper som tilbyr innenlands nummeropplysning. Telenor er fremdeles alene om å tilby utenlandsopplysning.

De selskapene som konkurrerer er: Phonec (1888), Telenor (1881), Easy Connect (1890), SOL (1850) og Current (1880). Sjekk selskapenes opplysningspriser per sekund ved å klikke på lenken øverst til høyre.

Prisen for opplysning per sekund er fremdeles ganske lik fra selskap til selskap. Men Post- og Teletilsynet mener likevel at konkurransen på sikt vil gi en billigere tjeneste.

- Vi håper at konkurransen vil gi lavere priser. Men det går nok ennå litt tid før priskonkurransen slår helt gjennom, sier informasjonsdirektør i Post- og Teletilsynet, Anne Marie Storli.

Store forskjeller

Sekundprisene er nok ganske like, men ser man på hvor lang tid de ulike selskapene bruker på å hjelpe en kunde, blir prisforskjellene plutselig markant forskjellige.

Testen vår viser altså at kvaliteten varierer mye. Det betyr blant annet at det dyreste selskapet samlet sett er mer enn dobbelt så dyrt som det billigste.

I undersøkelsen ringte vi alle selskapene seks ganger. Hver gang ba vi om både privatnummer og mobilnummer på samme person. Tre av testpersonene har mobilabonnement hos Telenor, og tre hos Netcom.

Mangler opplysninger

Telenor er - ikke overraskende - det selskapet som har flest opplysninger. Ut av de tolv numrene vi sjekket, klarte Telenor å gi oss ti. Current og SOL klarte bare syv av tolv. På den nederste lenken øverst ser du hvor store manglene var i de ulike selskapene.

Både Current og SOL måtte ved et par anledninger gi fullstendig opp. Problemet var et litt vanskelig etternavn. Navnet ble stavet tydelig flere ganger, uten at det ga resultater. Språkforståelsen hos disse to operatørene er i enkelte tilfeller svært dårlig.

Et generelt trekk er også at det er vanskelig å få opplyst mobilnumrene hos andre enn Telenor. De nye selskapene har rett og slett dårlige registre på mobilnumre. Har den søkte abonnent Telenor-abonnement, er treffprosenten likevel noe større enn hvis vedkommende er tilknyttet Netcom.

Billig og lettvint

Ønsker du å finne et billigere alternativ, kan det være lurt å benytte Telefonkatalogen - enten i papirversjon eller på nettet. Opplysningene er tilnærmelsesvis like de opplysningene 1881 har. Og de er helt gratis.

EasyConnect har også etablert en samisk opplysningstjeneste på telefonnummer 1860. Denne opplysningstjenesten er ikke med i vår pris- og kvalitetstest.