BILLETTKONTROLL: Det gjelder å ha billetten klar når disse kommer på bussen, men skulle du glemme det, kan det faktisk finnes håp. Foto:  Per Løchen / Scanpix
BILLETTKONTROLL: Det gjelder å ha billetten klar når disse kommer på bussen, men skulle du glemme det, kan det faktisk finnes håp. Foto:  Per Løchen / ScanpixVis mer

Klage på gebyr fra Ruter

- Takk for at du faktisk kan vise skjønn, Ruter

Kommentar: Hvis ikke hadde jeg vært 1150 kroner fattigere.

De fleste historier om både flyselskap, kollektivselskap eller parkeringsselskap har som regel en rimelig negativ vinkling. Her kommer en litt annen versjon.

Tidligere i desember ble jeg for første gang stoppet i billettkontroll - uten å ha gyldig billett å vise frem.

Jeg har, siden jeg flyttet til Oslo, kjøpt månedskort til buss, trikk og t-bane, men akkurat denne dagen hadde glemt å fornye månedskortet etter en jobbreise til Sverige.

Det var altså helt min egen feil at jeg endte opp med kontrollgebyret fra billettkontrollørene - men akk så surt likevel.

Gebyr på 1150 kroner

Hvis man ikke betaler på stedet, må man ut med 1150 kroner i gebyr til Ruter for ikke å ha gyldig billett. Betaler man der og da, ligger gebyret på 950 kroner. En sone i 30 dager betaler man 690 kroner for.

Å bli stoppet i billettkontroll er ikke spesielt stas. Jeg mener jo bestemt at hvis man skal bruke kollektivtrafikktilbudet, så får man jammen meg bidra til fellesskapet ved å betale for seg også.

Men da jeg sto der med halen mellom beina, opplevde jeg at kontrollørene var utrolig hyggelige og hjelpsomme. Med tanke på hvor mye rart de må være borti i løpet av en arbeidsdag, så er jeg imponert over hvor avslappet de fikk meg til å føle meg i en utgangspunktet ubehagelig situasjon.

Slik ble gebyret fra Ruter slettet

Kontrollørene beklaget at de ikke bare kunne la meg fornye månedsbilletten min der og da. Siden det hadde gått litt over et døgn siden 30 dagers-billetten min gikk ut, var ikke dette lenger et alternativ.

MYE PENGER: Har du vært en trofast betaler, vil Ruter mest sannsynlig belønne deg for det. Foto: Hanna Sikkeland.  Vis mer

Men, de fortalte meg likevel om en annen mulighet:

Jeg kunne nemlig sende en klage via ruters klageskjema. Kontrollørene kunne opplyse om at jeg mest sannsynlig ville få gebyret slettet hvis jeg kunne vise til en god kjøpshistorikk i appen.

De understreket også at det var veldig viktig at jeg fylte ut app-id-en min i klagen. App-id-en din finner du hvis skroller ned til bunnen under «Innstillinger» i appen.

Og vips - etter fem dager fikk jeg svar fra Ruter om at gebyret ble slettet.

Men helt trygg kan du likevel ikke være

Til tross for at det ordnet seg i dette tilfellet, har du likevel ingen garanti for at Ruter viser skjønn hvis noe lignende skjer med deg.

- Reisende som ønsker å klage på gebyr eller gi oss en tilbakemelding om en billettkontroll er velkomne til å gjøre det. Behandlingen av hver enkelt klage gjøres individuelt, og ingen saker er like, sier pressevakt i Ruter Cathrine Myhren.

Hun forklarer videre at både kontrollører og kundebehandlere generelt sett kan utvise skjønn.

- Vi kan se historikk i månedskort og i app – ikke hvor du har reist, men betalingshistorikken. Når vi velger å frafalle gebyret er det en samlet vurdering av ulike forhold. Ingen klage er lik og derfor behandles hver enkelt sak ut fra noen retningslinjer, og skjønn, avslutter Myhren.

LES OGSÅ:
- Skuffende straffegebyr fra DNB
Nextgentel krevde 5.000 kroner i bruddgebyr – mann slapp unna
Nytter det å klage på gebyrer fra NSB?