KAN REDDE LIV: Uten refleks vil bilisten ikke få øye på deg før han er 25-30 meter i fra. Med refleks er du synlig på hele 140 meters hold hvis bilen bruker nærlys - og 400 meter ved fjernlys. Foto: Trygg Trafikk
KAN REDDE LIV: Uten refleks vil bilisten ikke få øye på deg før han er 25-30 meter i fra. Med refleks er du synlig på hele 140 meters hold hvis bilen bruker nærlys - og 400 meter ved fjernlys. Foto: Trygg TrafikkVis mer

Tabbe å ikke bruke refleks

Mange fotgjengere tror at når de selv ser bilen, så ser bilen dem.

Kveldene har for lengst blitt mørkere og kortere, og det er bare et tidsspørsmål før det er svart som natten når du skal på jobb.

Mange fotgjengere tror at når de selv ser bilen, ser også bilisten dem, ifølge Trygg Trafikk. Men fakta er at i høst- og vintermørket kan det nesten være umulig for bilisten å se en fotgjenger langs veikanten.

Det er kjempe viktig å bruke refleks på denne tiden av året. Har du kunnskapen som trengs?

Sjekk om du kan redde ditt eget liv her


Ta flere tester her!

Les også:
Ikke gå uten denne
Går du naken i trafikken?
Rekordlav refleksbruk

Refleksbruk blant leserne

Bruker du refleks i mørket? (Avsluttet)
Ja, alltid(45%) 199
Ja, noen ganger(35%) 154
Nei(20%) 91
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.



Få bruker det

I 2002 svarte hele 89 prosent av befolkningen at de tror refleks øker fotgjengernes sikkerhet.

Men kun 2 av 10 voksne fotgjengere bruker refleks, ifølge Trygg Trafikk.

Refleks redder liv

Uten refleks vil bilisten ikke få øye på deg før han er 25-30 meter i fra. Med refleks er du synlig på hele 140 meters hold hvis bilen bruker nærlys - og 400 meter ved fjernlys.

I tettbygde strøk vil en bilist som kjører i 50 km/t med nærlys ha kun 2 sekunder på å oppdage deg óg reagere hvis du ikke bruker refleks. Med refleks vil bilisten ha 10 sekunder til rådighet.

Ifølge tryggtrafikk.no reduserer refleks faren for å bli påkjørt i mørket med hele 85 prosent.

Refleks representerer med andre ord en livsviktig forskjell.

Kilde: Trygg Trafikk og Nettavisen