Vis mer

Ta kontroll i overgangsalderen

Overgangsalderen er et uunngåelig faktum for alle kvinner. Men det er ingen grunn til å la denne perioden være mer ubehaglig enn nødvendig. Les rådene her.

Overgangsalderen kommer gjerne et sted mellom 45 og 55 år og er en prosess som går over flere år. På et tidspunkt vil menstruasjonen utebli fullstendig på grunn av de endringene som skjer i kroppen.

Endringer i hormonene i kroppen vil føre til noen ubehagelige symptomer som hetetokter, humørsvingninger og forandringer i seksualdriften. Noen kvinner går gjennom denne perioden relativt lett mens andre får mer alvorlige symptomer som også inkluderer utmattethet og depresjoner.

To faser
Overgangsalderen deles gjerne inn i to perioder. Den første perioden er før-menopause hvor menstruasjonen blir mer uregelmessig og produksjonen av østrogen har begynt å falle.

Østrogennivået faller mest i slutten av perioden og markerer selve menopausen. Denne perioden defineres som det første året helt uten menstruasjon. I menopausen har østrogennivået falt til en tiendedel av det tidligere nivået.

Reduksjon av plagene
Hormonbehandling settes ofte i sammenheng med behandling av plager i overgangsalderen. Hormone Replacement Therapy består av en ekstra tilførsel av østrogen og progesteron som gjør det lettere å tåle kroppens lavere hormonproduksjon. Et konkret resultat av dette er færre plager med hetetokter og skjedetørrhet.

Hormonbehandling virker også forebyggende på benskjørhet, som er en stor risiko for kvinner etter overgangsalderen.

Noen undersøkelser har vist at hormonbehandling kan øke risikoen for alvorlige helseproblemer som blodpropp og brystkreft. Det er derfor anbefalt å ta en grundig samtale med legen din om mulige bivirkninger før du begynner hormonbehandling.

Smart kosthold
Om du har problemer i overgangsalderen kan det også lønne seg å ta en kikk på hva slags kosthold som anbefales i denne perioden. For det første bør du sørge for å få i deg tilstrekkelig kalsium og jern gjennom matvarer eller kosttilskudd. D vitamin er også nødvendig for at kalsiumet skal opptas skikkelig i kroppen. Frukt, grønnsaker og fiber er også bra saker som du nesten ikke kan få for mye av.

Noen planter som soyaprodukter og bønner inneholder isoflavon som fungerer som en svak utgave av østrogen. Tilførsel av slike matvarer kan lette noen symptomer som hetetokter og svette om natten. Noen matvarer som sterke krydder, koffein og alkohol kan være utløsende for de samme plagene og bør unngås i store mengder.

Unngå stress
Stress kan føre til at de ubehagelige symptomene på overgangsalderen blir enda kraftigere. Unngå stress og bruk avslappingsøvelser for å gjøre denne perioden i livet lettere for deg selv.

Pusteøvelser er en metode du kan prøve for å redusere stress. Pust dypt og langsomt og kjenn hvordan kroppen slapper av med riktig pusteteknikk. Muskelavslappingsøvelser og avslapping til musikk er også verd et forsøk om du har problemer med stress.

 
Først opprettet 14.02.2006
Sist redigert 28.03.2007