Ta en pause fra treningen

Noen dager frister det ikke med trening, og da er det lett å skylde på litt vondt i hodet. Er det egentlig bare en dårlig unnskyldning?

I følge ny forskning gjort ved War Memorial Hospital i West Virginia er det ikke det. Du bør faktisk la vær å trene hvis du føler deg pjusk.

Slapp av
Nå som høsten er over oss, vil mange angripes av forkjølelse og influensa. Da er det lurt å ta en treningspause.

Enkelte tror at hvis du begynner å bli syk, bør du svette det ut. Det er feil. Kroppen svetter ikke ut giftstoffer under treningen. Immunforsvaret ditt slåss bedre mot sykdommen når du slapper av.

Moderat trening kan hjelpe kroppen med å forbedre immunforsvaret, og dermed redusere risikoen for å bli syk. Men dersom du likevel blir syk, bør du bli hjemme. En hard treningsøkt kan skade immunforsvaret i flere timer, noe som kan gjøre sykdommen verre.

Begynn rolig
Når du begynner å føle deg bedre, bør du gi kroppen noen ekstra dager fri før du begynner med treningen igjen. Beregn tre til fire dager etter en forkjølelse og minst en uke etter influensa.

Ikke begynn treningen der du slapp før sykdommen. Reduser din vanlige treningstid med halvparten og utfør øvelsene roligere til du føler deg sterk nok.

 

Mozon.no, 30.08.2005