BEVIS: Tar du bilder av tingen du skal levere til reparasjon, har du et sterkere kort om verkstedet hevder noe du er uenig i. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke
BEVIS: Tar du bilder av tingen du skal levere til reparasjon, har du et sterkere kort om verkstedet hevder noe du er uenig i. Foto: Ole Petter Baugerød StokkeVis mer

Krangler om skader ved reklamasjon/garanti-reparasjon

Ta bilder av varen før du leverer den til reparasjon

Nordmenn mener ting blir skadet på vei til verkstedet.

Du har fem års reklamasjonsrett på mye elektronikk, som mobiler, PC-er og nettbrett. Det betyr at selgeren må rette feilen eller gi deg nytt produkt gratis, om det går i stykker av seg selv i løpet av disse årene.

Den klassiske krangelen går på nettopp dette: Hvorvidt du eller produktet har skylda. Og det fellende beviset er ofte synlige, fysiske skader.

Men det er faktisk ikke helt uvanlig at kunden mener at disse skadene oppstod etter at produktet ble levert inn til butikken for reparasjon.

Situasjonen blir da straks mer komplisert, men løsningen er heldigvis enkel.

Når kom skadene?

Hos Forbrukertvistutvalget (FTU) ligger det et ferskt eksempel på dette.

  • En trønder klagde på at en iPad slet med ladingen, hang seg opp og hadde dårlig Wifi-dekning. Butikken tok den i mot, og personalet skal der og da ha bekreftet at iPad-en ikke var i form, men at den ikke var mer slitt enn normalt.
  • Butikken sendte iPad-en videre til verksted. Der var konklusjonen en annen: Teknikerne mente iPad-en hadde tydelige fysiske skader, og at kunden derfor ikke kunne bruke reklamasjonsretten.
  • Trønderen kunne ikke forstå dette, og mente den eneste forklaringen var at skaden oppstod under frakt fra butikken til verkstedet. Men butikken ga seg ikke, og saken havnet hos FTU.

«Utvalget finner det etter dette mest sannsynlig at skaden på ladeporten var til stede da iPad-en ble levert til innklagde, og at de påklagde feilene skyldes forhold på klagerens side» skriver FTU i sitt vedtak, og mannen må derfor reparere iPad-en for egen regning.

Bilder etter, bilder før

Om trønderen faktisk hadde rett, tapte han fordi han ikke kunne sannsynliggjøre at iPad-en var i én forfatning før, og en annen forfatning etter, innlevering.

Verkstedet kunne nemlig vise bilder av iPad-en slik den var da de fikk den. Men mannen kunne ikke vise bilder av iPad-en slik den var da han leverte den.

Løsningen er derfor, logisk nok, å ta bilder av varer du sender inn til reparasjon. Gjerne så detaljerte som mulig, da eventuelle skader (og mangel på sådane) kan være små.

Det er uansett smart å dokumentere feilen du reklamerer på så godt som mulig, så tillat oss et rim: «Smarte forbrukere fotograferer før de reklamerer!»