<b>T blir til M:</b> Ruter vil kalle T-banen for Metro. Navnebyttet er en del av en større profileringsprosjekt, som har en prislapp på nær 100 millioner kroner. Foto: Ruter AS/DinSide
T blir til M: Ruter vil kalle T-banen for Metro. Navnebyttet er en del av en større profileringsprosjekt, som har en prislapp på nær 100 millioner kroner. Foto: Ruter AS/DinSideVis mer

T-banen kan bli erstattet av Metro

Ruter AS foreslår et svært kostbart navnebytte. Og reaksjonene lar ikke vente på seg.

- Latterlig bruk av penger!, skriver en person i gruppen "Behold T-banen!" på Facebook.

Bakgrunnen for protesten er at Ruter AS, som drifter kollektivtransporten i osloområdet, ønsker å erstatte navnet T-bane med Metro i hovedstaden. Dette ifølge Aftenposten.no og Ruters nettsider.

- Språkrådet må på banen. Gjerne kulturministeren også. Her har vi et velfungerende norsk ord som skal byttes ut med noe internasjonalt jåleri. Tull fra ende til annen, skriver en annen person på en av Facebook-gruppene som er mot å skifte ut navnet.

KOMMENTAR: Ikke imponert over nytt billettsystem

Rådyr oppussing

Prislappen på profilendringen ligger på rundt 95 millioner kroner. Det høres ut som en uhyggelig høy sum å betale for en relativ liten endring, men med i regnestykket ligger et større profileringsarbeid, som Ruter allerede er godt i gang med.

Prosjektet TID skal være satt igang for å pusse opp måten kollektivtilbudet blir presentert på. Transportmidlene får nye logoer og farger, ruteinformasjonen skal bli enklere å tyde, og ikke minst skal T-banen få nytt navn. I tillegg skal buss- og trikkestopp bli langt mer synlige enn de er i dag.

Under kan du se tegninger fra Ruters TID-prosjekt, som viser hvilke hvordan selskapet ønsket at Oslos pendlere og andre reisende skal møte byens kollektivtilbud:

De gamle T-banestolpene kan bli byttet ut med nye, lange og smale M-stolper. Foto: Ruter AS
Nye informasjonstavler på holdeplasser skal tilby oversiktlig informasjon om ruter og tider.
Mange av bussene vil bli merket med store tall og informasjon om holdeplasser, så det ikke skal være noen tvil om hvilken rute en har valgt.
Mer informasjon om hvilke overgangsmuligheter en har fra stoppestedet.
Fargekoder og gjennomført stil skal prege det nye designet.
Holdeplassene vil få mer fornuftige navn.


Internasjonalt

Men det er altså skifte av navnet T-bane som får folk til å se rødt. Kanskje ikke så rart, med tanke på at navnet har ifølge Aftenposten eksistert i nesten et halvt århundre, og at T-baneskiltene er blitt en del av bybildet i Oslo.

Informasjonssjef i Ruter, Gry Isberg, sier til Aftenposten at Metro er et bedre navn fordi det er en internasjonal betegnelse alle kjenner til. T-en i T-bane kan dessuten forveksles med trikk eller det engelske ordet tram.

Den har kanskje ikke så mange tilhengere ennå, men de som er med synes å være svært engasjerte. "Galskapen må stoppes!", skriver en av medlemmene i gruppen. Flere andre grupper på Facebook aksjonerer for å beholde T-bane-navnet. Foto: Facebook Vis mer


- Metro trenger ikke oversettes. Alle forstår det. Metroen blir den aller enkleste veien inn i kollektivnettet vårt, heter det i Ruters informasjonshefte.

T-en blir riktignok ikke helt borte fra bybildet. Trikkene vil arve bokstaven, og alle trikkelinjer vil få en T foran linjenummeret, slik at for eksempel linje 13 blir T13.

Hva mener du? Bør t-banen i Oslo skifte navn til Metro? Diskuter i debatten nederst i artikkelen.

Forbedringspotensiale

Kollektivtransporten i Oslo har i lengre tid gått gjennom flere betydelig store endringer. Først skiftet AS Oslo Sporveier navn til Ruter AS, og de siste månedene har et helt nytt billettsystem rullet ut.

Hva synes du om navne-forslaget? (Avsluttet)
Galskap, har de ikke annet å bruke penger på?(70%) 768
Flott, dette er en god idè(20%) 215
Bryr meg ikke(11%) 116
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Og det er ikke vært skrevet veldig mye pent om Ruters billettsystem de siste årene, ei heller nå nylig. Som DinSide skrev for noen dager siden, har den tyske trafikkorganisasjonen ADAC testet kollektivtrafikken i 23 europeiske storbyer, og gitt oslotrafikkens billettsystem stryk.

Totalt får kollektivtrafikksystemet godkjent-stempel av trafikkorganisasjonen, men kommer langt dårligere ut enn for eksempel våre danske naboer i København.

På en annen side kan Ruter og Oslo kommune skryte av å ha det billigste kollektivtransporttilbudet i Norge, ifølge en fersk prisundersøkelse utført av DinSide.

OVERSIKT: Europas beste kollektivtilbud