SYV TIMER ER BEST: I løpet av disse timene får du dekket søvnbehovet ditt perfekt.  Foto: Panther Media
SYV TIMER ER BEST: I løpet av disse timene får du dekket søvnbehovet ditt perfekt. Foto: Panther MediaVis mer

Syv timer på puta er nok

Søvn er en av de få tingene her i livet som ikke er oppskrytt. Men hvor mange timer er egentlig nok?

Du trenger syv timer, ifølge en forskere ved University of West Virginia. Dersom du sover mindre en fem timer per døgn, dobler du risikoen til å få angina, hjertesykdom, hjerteinfarkt eller hjerneslag.

Les også: Sover du nok?

Disse er også utsatt

Men det er heller ikke bra å sove for mye. Dersom du trenger mer enn syv timer på puten øker du også risikoen for å utvikle hjertesykdommer.

De deltakerne i undersøkelsen som sov ni timer eller mer hadde 1,5 ganger større risiko å utvikle hjertesykdommer og blodpropp.

Les også: Lite søvn = tidlig død

Sover du nok?

Dersom du er under 60 år og sover mindre enn fem timer hver natt har du størst risiko for å få disse sykdommene. Sammenlignet med de som sover syv timer har disse tredoblet risiko for å utvikle hjerte- og karssykdommer, men risikoen er noe mindre for kvinner.

Totalt deltok 30,397 mennesker i studiet, som blir publisert i det medisinske tidsskriftet «Sleep».

Nøyaktig hvor mye søvn du trenger varierer fra person til person. Kvaliteten på søvnen er like viktig som antall timer, skriver lege og professor, Bjørn Bjorvatn, i en søvnartikkel på Lommelegen.no

Les også: Bør kjæledyret få sove i senga di?

Dette kan du gjøre for å sove bedre:

  • Begrens søvnen til én - maksimalt to - perioder i døgnet.
  • Stå opp til omtrent samme tid hver dag. Selv om du kom deg sent i seng kvelden før, og selv om du har hatt vanskelig for å sove. Det virker nok nådeløst, men om kvelden vil du være trøtt, kanskje trøtt nok til å sove natten gjennom. Når du har klart å holde ut slik i mange nok dager får du regulert rytmen inni deg så du blir søvnig og våken til de riktige tidene.
  • Mosjoner litt hver dag, men ikke like før du skal legge deg.
  • Sørg for mørke og ro på soverommet.
  • Spis litt, men ikke for mye kveldsmat.
  • Unngå kaffe, te og cola de siste fire timene før sengetid.
  • Ikke bruk alkohol som sovemiddel.
  • Vent med å gå i seng til du er trøtt. Slapp av før du skal sove.
  • La soverommet være reservert for søvn og sex. Sex kan imidlertid både fremme og hemme søvntrangen. Menn sover som regel godt etter sex, mens kvinnene ofte kan kvikne til. Ikke bruk soverommet som hobbyrom, kontor eller tv-stue.
  • Unngå regelmessig bruk av sovemidler.
  • Prøv å lese i en virkelig kjedelig bok. Slukk lyset når du merker at øyelokkene blir tunge. Hvis du ikke har sovnet i løpet av en halv time skal du stå opp igjen. Sett deg i en stol, les litt, slapp av, og legg deg igjen etter en halv times tid.
  • Dersom partneren snorker, er det bedre å sove hver for seg enn å lide av kronisk søvnmangel!