<b>KUN 1 AV 3 OVERLEVER:</b> Kun 30 prosent av nyhetene i dagligvarehandelen, er fremdeles i hyllene etter fire år. Her vises noen av februarnyhetene hos NorgesGruppen. Foto: KRISTIN SØRDAL
KUN 1 AV 3 OVERLEVER: Kun 30 prosent av nyhetene i dagligvarehandelen, er fremdeles i hyllene etter fire år. Her vises noen av februarnyhetene hos NorgesGruppen. Foto: KRISTIN SØRDALVis mer

Syv av ti av matnyhetene flopper

Etter fire år, er det kun en tredjedel av nyhetene som fremdeles er i butikken.

Det er tid for årets første - og største - dagligvareslipp. Mandag 16. februar kjøres hundrevis av nye varer ut i butikkene. Du kan se noen av matnyhetene i denne artikkelen.

- Mange kommer ikke til å lykkes, men det er vanskelig å vite akkurat hvem som ikke lykkes. Men det vi vet, er at innen ett år er 25 prosent av nyhetene ute, etter to år er videre 25 prosent ute, og etter fire år er kun 1/3 av disse nyhetene fortsatt i våre butikker, sier Rune Spikseth, kategoriansvarlig for tørrvarer hos NorgesGruppen.

Bare NorgesGruppen har 486 nyheter som kjøres ut i butikkhyllene nå i februar.

Har du opplevd at favoritten din har blitt borte fra hyllene? Tips oss gjerne om hvilket produkt det gjelder, på denne epost-adressen.

LES OGSÅ: Her er matnyhetene du skal spise nå

Litt som «lotto»

VANSKELIG Å SPÅ HVA SOM GÅR UT: Fra venstre kategoriansvarlig for ferskvarer hos NorgesGruppen, Odd Ture Wang og kategoriansvarlig for tørrvarer, Rune Spikseth. Foto: KRISTIN SØRDAL Vis mer


Dagligvarekjedene setter mye jobb inn i å lese forbrukerne og forsøke å tippe hva kjøperne vil ha. Men, som Spikseth sier, er det vanskelig å vite akkurat hvilke produkter som vil lykkes og hvilke som ikke vil lykkes.

Akkurat nå er det ifølge NorgesGruppen en trend at man skal spise grønnere, grovere og renere.

- Det er en megatrend rundt det med helse, og en vridning mot grønnere, grovere og renere, sier Meny-sjef Vegard Kjuus.

Det er mange aspekter som spiller inn, og som avgjør om et produkt lykkes.

- Det handler om man klarer å treffe på et distinkt forbrukerbehov. Timing er veldig viktig; mange nyheter kommer for tidlig, når markedet ikke er klart - og dette er produkter som kanskje ville klart seg bedre om de kom to-tre år seinere, sier Spikseth til Dinside.

Du har ett år på deg ...

Som kommunikasjonsrådgiver Marthe Bogerud Schomacker i Orkla tidligere også har fortalt til Dinside, så elsker nordmenn nyheter.

- I Norge er vi forbrukere litt konservative når det gjelder nye smaker, og selv om forbrukere flest liker å prøve nye produkter, faller de fleste tilbake til sine kjente favoritter. Det er vanskelig å etablere nye produkter i markedet, har Schomacker sagt til Dinside.

Kategoridirektør Odd Ture Wang i NorgesGruppen sier til Dinside at alle produkter får prøve seg i i alle fall ett år, før de eventuelt må ut av sortimentet, og at nye produkter gjerne kan leve i i alle fall ett år, kun på nyhetens interesse.

Kan du bestemme over innholdet i butikkhyllene?

70 prosent går ut

Forbrukere vil stort sett alltid kjøpe og prøve nye produkter fra sterke merkevarer - mens mindre produsenter er mer avhengig av å gjøre produktet kjent.

- Det er ikke nok å få en plass i hylla, sier Spikseth.

For øvrig er produktene avhengig av gjenkjøp, for å lykkes.

- Vi ser ofte allerede etter 6-8 uker om vi begynner å få gjenkjøp, fortsetter han, før han tallfester at omlag 70 prosent av nyhetene forsvinner igjen.

Og selv om vi er nysgjerrige på nye produkter og gjerne smaker når det kommer nyheter i butikkene - og selv om det er opp til 20.000 produkter i et supermarked, så står ifølge Spikseth og Wang 20 prosent av produktene for 80 prosent av omsetningen.

Er det dyrt der du handler? Nå vil de gjøre det enklere å sammenligne prisene

Bestselgere forsvinner ikke

Vi har spurt veldig mange av produsentene hvilke produkter som nå går ut, men det er det ikke mange som vil si så veldig mye om.

- Når det gjelder hvilke produkter som blir tatt ut av butikkhyllene så er det vanskelig å gi ett enkelt svar på dette. Noen kjeder kan velge å beholde et produkt, mens andre foretar en såkalt «delisting» av akkurat det samme. Norske forbrukere kan uansett berolige seg med at bestselgerne sjelden eller aldri forsvinner fra matvarehyllene, sier Trude Solvang, Markeds- og innovasjonsdirektør i Findus, til Dinside.

Har du opplevd at favoritten din har blitt borte fra hyllene? Tips oss gjerne om hvilket produkt det gjelder, på denne epost-adressen.

Nytt, fint og lekkert, men noen savner en helt annen type produkter i hyllene