<b>SMÅTT, MEN GODT: </b>Ser du den lille «4G+»-skriften øverst på skjermen? Den skal gi oss enda raskere surfehastigheter. Vel og merke om du møter kravene, som operatøren må fortelle om i reklamene sine. Foto: SAMSUNG / PÅL JOAKIM OLSEN / OLE PETTER BAUGERØD STOKKE
SMÅTT, MEN GODT: Ser du den lille «4G+»-skriften øverst på skjermen? Den skal gi oss enda raskere surfehastigheter. Vel og merke om du møter kravene, som operatøren må fortelle om i reklamene sine. Foto: SAMSUNG / PÅL JOAKIM OLSEN / OLE PETTER BAUGERØD STOKKEVis mer

Synes du 4G-reklamene er forvirrende?

Klarer fortsatt ikke å markedsføre 4G, og nå lanserer de enda et begrep.

At mobiloperatøren din tilbyr 4G, betyr ikke at du får 4G-hastigheter på mobilen din. Mobilen, abonnementet og ikke minst nærområdet ditt er alle variabler som kan bety 3G-fart på et 4G-nett.

I fjor konkluderte Forbrukerombudet derfor med at en rekke mobilreklamer brøt markedsføringsloven, da 4G-uttrykket ble framhevet uten å forklare alle begrensningene. Nå har ombudet igjen klaget på hele 18 norske operatørers mobilreklamer.

- Veldig skuffende

- Det er veldig skuffende at man omtrent må legge seg ned på t-banestasjonen, eller sette reklamen på pause, for å få med seg informasjonen, sier forbrukerombud Gry Nergård til Dinside.

Operatørene har tidligere ment at det ikke var så farlig med slike presiseringer, da 4G-nettet blant annet skulle bety kortere responstid og bedre helhetsopplevelse – ikke bare høyere fart, men høyere fart likevel.

Forvirra? Da blir du neppe mindre forvirra av bransjens ferskeste begrep: 4G+.

LES OGSÅ: Husker du da selveste Apple kranglet om hva 4G betydde?

FORSIKTIG START: 4G+ blir foreløpig ikke viet mye oppmerksomhet. I framtida kan det bli mer. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE Vis mer


Samme problem, nye ord

Telenor lanserte 4G+ tidligere denne måneden, mens Netcom var på banen i mars.

- Vi har ikke sett markedsføring av 4G+ ennå, men er kjent med at det kommer, sier Nergård.

Foreløpig er det først og fremst bare informasjon om 4G+ på operatørenes nettsider. Telenor skriver: «4G+, 4G Advanced, Cat 6, LTE-A, LTA-CA – det nye supernettet har mange navn. Det viktigste er at den nye teknologien gir deg muligheten til å surfe i superfart».

- Det vi sa da 4G kom, var at det skaper en forventning om at det går raskere. Det vil også 4G+ gjøre, forteller Nergård.

Dermed oppstår 4G-problemstillingen i ny drakt: Reklamene må gjøre det klart at 4G+ ikke nødvendigvis innebærer makshastigheter på svimlende 300 megabit per sekund, om ikke kunden møter kravene. Og de er det mange av.

LES OGSÅ: Bransjen mener farta bare er én av kvalitetene med 4G

Mange krav må møtes

Det er de samme variablene som må på plass for å få 4G+ som for 4G, bare snevrere.

Lyst på 4G+?

(Avsluttet)
Nei, tviler på jeg får glede av det(51%) 535
Javisst, høres fint ut! (42%) 440
Kanskje, vet ikke nok ennå(7%) 74
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


  • Du må ha et abonnement som ikke struper hastigheten din. Det gjør samtlige Telenor- og Netcom-abonnementer med unntak av de aller dyreste.
  • Mobilen din må støtte 4G+. Det gjør de aller nyeste Android-modellene, som Samsung Galaxy S6 og HTC One (M9), men ingen iPhone-modeller. Ifølge Telenor har de bare 20.000 telefoner i sitt nett som kan brukes med 4G+.
  • Du må bo i et område hvor det er utbygd 4G+-nett. Foreløpig er det umulig å si hvor, da dekningskartene til Telenor og Netcom ikke spesifiserer 4G+.
- Det er greit å bruke betegnelsen 4G+, men ikke bare 4G+. Det er mye informasjon som kreves, sier Nergård i Forbrukerombudet.

LES OGSÅ: One Call får kalle seg «like bra» – selv uten 4G, som sjefen mener du uansett ikke trenger

IKKE BEKYMRA: Informasjonssjef Anders Krokan i Telenor mener de ikke vil få problemer med å reklamere riktig for 4G+. Foto: TELENOR Vis mer


Snart kommer reklamene

Telenor var en av de få som ikke fikk noe 4G-brev fra Forbrukerombudet i denne omgang. Informasjonssjef Anders Krokan i Telenor sier de er glade for dette, mens Nergård i Forbrukerombudet påpeker at de ikke har friskmeldt noen.

Telenor har fått 4G-kjeft tidligere. Og snart kommer trolig Telenors reklamer for 4G+. De skal allerede være i gang med en kampanje på 4G+-mobiler, og Krokan tror det kan bli mer framover.

- Det er klart at telebransjens hang til forkortelser og tekniske begreper kan virke forvirrende på noen og enhver, men vi ser at 4G-begrepet har festet seg godt, og et plusstegn vil nok de fleste tolke positivt, skriver Krokan i en e-post til Dinside.

- Det er ingen grunn til at markedsføringen her skal bli problematisk. Det viktige er å fortsette det arbeidet vi begynte på allerede da 3G ble lansert, nemlig å være tydelig i vår kundedialog på hvilke hastigheter de kan forvente.

LES OGSÅ: Tesla Model S støtter kun 3G – Tesla vet ikke når 4G-modeller kommer til Norge