DISKRIMINERT: En klager føler at denne reklamen er krenkende mot menn, og kan gi feil signaler om penisstørrelse.  Foto: Ole Petter Baugerød Stokke/Renault.no
DISKRIMINERT: En klager føler at denne reklamen er krenkende mot menn, og kan gi feil signaler om penisstørrelse. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke/Renault.noVis mer

Synes dette diskriminerer menn

Forbrukerombudet vil likevel ikke ta i saken. De er mest bekymret for kvinner.

"Det er med biler som med menn. De må ha god karakter, være godt utstyrt og til å stole på".

Dette utsagnet kommer fra en attraktiv kvinne i en reklame for bilen Renault Megane Dynamique. Kampanjen ruller i disse dager på Renaults nettsider og har vært på trykk i blant annet Dagbladet og Dagsavisen.

"En omvendt situasjon, der produkter forsøkes solgt på bekostning av kvinnekroppen, for eksempel med respektløse hentydninger til brysters størrelse eller kjønnsorganets beskaffenhet, er heldigvis utenkelig i dag".

Dette utsagnet kommer fra en nordmann som kaller reklamen for kjønnsdiskriminerende.

Mot menn.

Vil ikke behandle saken

Klageren, som vi kan anta selv er en mann, ville tidligere i år at Forbrukerombudet skulle behandle saken. Han mente reklamen kunne stride mot markedsføringsloven, som sier at man ikke skal utnytte eller støte "det ene kjønns kropp". Han understreker også at "penisstørrelsen for mange menn er kompleksfylt og vanskelig".

Men Forbrukerombudet nektet å se på saken. Dermed klaget han inn dette også, og Markedsrådet har nå behandlet klagen. De gir Forbrukerombudet støtte.

Jack & Jones sine bikinidamer, derimot, ble behandlet og funnet ulovlig

Hvorvidt Renault bryter loven, ved å omtale størrelsen på menns kjønnsorgan i en bilreklame, vil dermed aldri bli formelt vurdert.

EKSPERTEN: Anna Charlotte Amdal Neumayer i Forbrukerombudet jobber mye med kjønnsdiskriminering. Hun innrømmer at kvinner har et sterkere vern enn menn. Foto: Bjørn-Eivind Årtun/Forbrukerombudet Vis mer


Likhet for loven?

"Det må kunne forventes at mannskroppen har samme vern mot latterliggjøring som kvinnekroppen", skriver klageren.

Vi spør seniorrådgiver Anna Charlotte Amdal Neumayer i Forbrukerombudet om så er tilfelle.

Hun tar en lang pause før hun svarer.

- Jo. Men markedsføringsloven gir dårlig beskyttelse mot latterliggjøring. Det dreier seg mer om utnytting av kroppen og krenkende beskrivelser av det andre kjønn, forteller hun til DinSide.

Kvinner mer beskyttet

Men stemmer det?

Et eksempel: En Obos-reklame fra 2002 hadde bilde av en barmfager, blond kvinne med påskriften "Attraktiv og velholdt med blant annet nye balkonger og enkel adkomst". Annonsen har ifølge Forbrukerombudet et humoristisk preg, men dette stanset ikke reklamen fra å bli ansett som ulovlig.

Det spørs om ikke de hadde reagert på denne "sexy" flyreklamen også

I samme Obos-kampanje var det også en reklame med en muskuløs mann. Teksten henviste til noe slikt som et "godt eksteriør" og "luftig i toppen", på lik linje med reklamen med kvinnen. Denne ble ansett som lovlig.

ULOVLIG: Reklamene til Jack & Jones med bikinidamer som dette fikk kraftig kritikk av Rød Ungdom. Senere slo Forbrukerombudet fast at den var ulovlig. Foto: Rød Ungdom Vis mer


Dette til tross for at det i markedsføringsloven ikke skilles på kvinne- og mannekropp. Amdal Neumayer bekrefter at kvinner i praksis har et sterkere vern enn menn.

- For menn har tradisjonelt sett ikke vært utsatt for samme stereotopi, forklarer hun.

Flere menn klager

Paragrafene for å stanse kjønnsdiskriminerende reklamer kom i 1972. Da var diskriminering av menn en heller latterlig tanke, mens diskriminering av kvinner hadde foregått i lang tid. Med andre ord: Loven ble innført for å beskytte kvinner, og dette henger ved. Det står svart på hvitt i Forbrukerombudets dokument Veiledning om Kjønnsdiskriminerende reklame.

Men tidene forandrer seg. For klagen mot Renault er langt fra unik. Forbrukerombudet mottar stadig flere klager fra støtte menn, blant annet på Mr. Melk-reklamene til Tine. Samtidig kan ikke Amdal Neumayer huske å funnet en eneste reklame som skyldig i mannsdiskriminering.

Menn saksøker "puppe-restauranten" Hooters for diskriminering

- Kan vi ha kommet til en tid hvor menn trenger samme vern som kvinner?

- Det virker fortsatt ikke som om dette er noe problem. Men flere klager fra menn tyder på en endring, så vi kan se nærmere på etterhvert, sier Amdal Neumayer til DinSide.

- For den tenkte Renault-reklamen "Det er med biler som med kvinner. De må ha store frontlykter, godt understell og være enkle å komme seg inn i" hadde kanskje ikke blitt like godt mottatt hos dere?

- Nei, det ville den neppe. Det ville nok ha blitt ansett som en diskriminerende fremstilling av kvinnen, i strid med forbudet.

Renault foreslår "godt utstyrt kvinne"

Hos Renault ser man ikke problemet. Norgesdirektør Tom Arne Melbostad blir lattermild når vi ringer han.

Bør menn beskyttes mot diskriminerende reklame på lik linje med kvinner?

(Avsluttet)
Ja(91%) 1614
Nei(9%) 160
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Samtidig som han innrømmer at reklamen har tydelige seksuelle undertoner, avviser han at "godt utstyrt" kun handler om det under beltestedet.

- En godt utstyrt bil består av mye, og det samme kan sies om en mann. Det kan for eksempel være at han er flink med barna, sier Melbostad til DinSide.

Han synes derfor at "godt utstyrt" også kunne blitt brukt i en reklame som sammenliknet kvinner med biler, noe han ikke ser bort fra at de kan gjøre i fremtiden. Han foreslår teksten "Biler er som kvinner. De må være godt utstyrt".

- Hva er en "godt utstyrt" kvinne?

- Det kan for eksempel være å ha et godt hjerte, sier Melbostad.

- For hva er en godt utstyrt bil? Den skal oppfylle mange behov. Og det er den viktigste parallellen her.

Her er de drøyeste og mest hud-fokuserte reklamene