Illustrasjonsfoto: Colourbox.com Foto: Colourbox.com
Illustrasjonsfoto: Colourbox.com Foto: Colourbox.comVis mer

Sykling kan gi skjøre bein

Sykling kan gjøre godt for mannens hjerte, men vil ikke gjøre så godt for hofte og rygg, ifølge en ny studie.

Sverger du til sykling for å holde på formen? Da bør du endre rutiner, la sykkelen stå og dra fram joggeskoene i blant også.

Det mener i alle fall amerikanske forskere, som ser at sammenliknet med menn som driver med vektbærende idrett og løper regelmessig, har menn som hovedsakelig driver med sykling lavere bentetthet i hofter og ryggrad, melder Reuters Health. Bentetthet defineres som innholdet av mineral per volumenhet.

Her er treningen som brenner fett

Kan utvikle benskjørhet
Medforfatter i studien Dr. Pamela S. Hinton og hennes kolleger ved University of Missouri i Columbia rekrutterte 43 menn mellom 20 og 59 år som var aktive løpere eller syklister. I tillegg til lavere bentetthet hadde 63 prosent av syklistene i studien såkalt osteopeni i hofter og ryggrad, som er en tilstand med så lav bentetthet at benskjørhet kan utvikles (osteoporose). Til sammenlinking hadde bare 19 prosent av løperne osteopeni.

«Budskapet må være at en ikke bør drive ensidig trening bare i form av sykling, men kombinere dette med styrketrening, eventuelt annen form for vektbærende trening.»


- Menn har i stor grad blitt ignorert når det kommer til osteoporose, sier Hinton, på spørsmål om hvorfor hun ville forske på menn.

I Norge synes cand. scient i idrettsbiologi, Stian Kvinen ved idrettslinjen på Bryne VGS, som ikke har sett hele studien, at problemstillingen er interessant. Kvinen sier det er hevet over enhver tvil at vektbærende idretter kan øke, vedlikeholde eller motvirke tap av beinmasse. Men han minner likevel om følgende:

- Det som er viktig i forhold til osteoporose er kjønn, alder, aktivitetsnivå, hormoner, ernærings- og mineralstatus og medisinbruk. Det er med andre ord mange mekanismer som kan spille inn, sier han og understreker at man aldri bør fraråde fysisk aktivitet.

Man ser ofte på osteoporose som en kvinnesykdom fordi reduserte østrogennivåer i overgangsalderen gjør kvinner spesielt utsatt for sykdommen. Ifølge nettstedet Helsenytt.no lider omtrent hver tredje norske kvinne og hver tiende mann over 50 år i dag av osteoporose.

Visste du at Cola kan gi skjøre bein?

Illustrasjonsfoto: Colourbox.com Foto: Colourbox.com Vis mer


Kritiske spørsmål
Hvis dette er den eneste studien som viser dette resultatet, så bør det mer forskning til før man trekker bestemte konklusjoner, mener Kvinen og stiller flere kritiske spørsmål.

- De har sett på knokler i hofte og ryggrad. Men hva med beintetthet i bein som lår og legger for syklister og løpere? Det er jo relevant å sammenligne de strukturene som brukes. Finner de forskjeller i legg og lårbein som brukes i begge aktiviteter? Er det ingen signifikant forskjell så betyr det at fysisk aktivitet fungerer og at man da bør bruke hele kroppen.

- Og hvorfor driver syklistene i studien med sykling? Er det fordi de har en skade eller sykdom som gjør at de ikke kan løpe, spør Kvinen, som mener det nå må mer forskning til for å utelukke nevnte forhold.

Sitter du riktig på sykkelen?

Stresser bena
Men ekspertene er i alle fall enige om en ting: At det er viktig med variasjon.

- Man oppnår mange gunstige helsegevinster gjennom alle typer aerob trening, inkludert sykling og svømming, sier Hinton. Men hun påpeker likevel at det er viktig at de som driver med ikke-vektbærende idrett varierer med å gjøre noe som styrker bena deres i tillegg.

Løping, hopping og andre vektbærende aktiviteter stresser bena. Dette tvinger bena til å respondere ved å bli sterkere. Andre treningstyper som sykling og svømming derimot, gjør godt blant annet for hjertet, men gir liten belastning på bena, ifølge Hinton.

Hinton får støtte av fungerende avdelingsdirektør Henriette Øien ved avdeling fysisk aktivitet ved Sosial- og helsedirektoratet.

- Budskapet må være at en ikke bør drive ensidig trening bare i form av sykling, men kombinere dette med styrketrening, eventuelt annen form for vektbærende trening. Så det å variere treningen er veldig viktig - det støtter jeg forskerne på, sier hun til DinSide Helse.

Kvinen mener også at variasjon er et av flere viktige treningsprinsipper, og målet bør være å stimulere størst mulig del av kroppen.

For dem som ikke kan løpe eller hoppe, for eksempel på grunn av sykdom, kan styrketrening med vekter være et alternativ, ifølge Hinton.

Studien vil bli publisert i det medisinske tidsskriftet Metabolism.

Viser du sykkelvett i høst?