Sykkelens deler

Dette er hva du bør vite om sykkelens hoveddeler.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Størrelse


Riktig størrelse er uhyre viktig. Ramma bør ikke rekke deg høyere enn til skrittet, og helst bør det være minst fem centimeter klaring til ramma. Avstanden mellom setet og styret har betydning for hvor foroverlent du vil sitte. Dette er smakssak. En foroverbøyd stilling gir lav luftmotstand og effektiv sykling, men kan være slitsomt. En oppreist sittestilling er avslappende, men du får lavere fart.

Rammemateriale


Stål er det tradisjonelle materialet til ramma. Det er rimelig, solid, fjærende og faktisk tøyelig. Aluminium er lettere og stivere, og brukes derfor ofte til terrengsykler. Det brukes av og til på hybrid- og racersykler. Alurammer må være tjukkere enn stålrammer, og blir dermed ikke så lette som mange tror. Vekten avgjøres av rammerørets oppbygning. De tyngste og billigste rammene er like tykke overalt, mens dyrere rammer har ulik tykkelse for å gjøre dem lette.

Titan er sykkelfeinschmeckernes materiale. Det veier halvparten så mye som stål og ruster overhodet ikke. Til gjengjeld koster det flesk og kan bli mykere over tid. Karbon og magnesium er sammensatte materialer, og har varierende egenskaper etter sammensetningen. Generelt er slike rammer svært lette, stive og tåler slag. Men også er kostbare.

Gir og bremser


Shimano har tilnærmet monopol på gir og bremser til sykler. Bli derfor ikke lurt til å tro at du får en toppsykkel fordi det har Shimano-deler. Selskaper lager bremser og gir i alle prisklasser. Syklistenes Landsforening anbefaler disse Shimano-modellene til gir og bremser:

Hverdagssykling: Altus, Acera-X, Alivio, STX
Tur- og trening: Alivio, STX, STX-RC, LX
Røff sykling: Deore LX, Deore XT, Deore XTR

Dekk

Vanlige dekk har ikke gummi innerst ved felgen (gult felt ), og slites derfor lettere. Disse koster rundt 150 kroner per dekk. Velg i stedet dekk som bare består av gummi til rundt 300 kroner. Mange velger halvt glatte dekk. For bysykling er faktisk helt glatte dekk mer stabile. Slangeløse dekk er vanskelige å punktere, men koster rundt 600 kroner. Nå finnes punkteringsfrie dekk som har et ekstra lag med svært seig gummi. Disse koster rundt 300 kroner per dekk. Bakdelen er at de ruller dårligere enn vanlige dekk.