Svøm deg slank

Har du planer om å kvitte deg med et kilo eller tre? Svømming er en glimrende treningsform som de aller fleste kan ha glede av.

Svømming øker kondisjonen, forbrenner fett og bygger muskler.

Derfor er også svømming vår mest populære mosjonsform etter å gå på tur i skogen eller fjellet.

Svømming er også spesielt godt egnet for de som sliter med noen kilo for mye på kroppen. For trening i vannet reduserer risikoen for overbelastning og skader som mange overvektige blir utsatt for med vekttrening eller tredemølle.

Fem gode grunner
Er du ennå ikke overbevist om at svømming er noe for deg? Her er fem gode grunner til å ta en tur i svømmehallen allerede i dag.

1) Allsidig trening
Svømming styrker muskler og kondisjon samtidig. Treningen passer for alle slags folk i alle aldre, og kan gjøres på mange andre måter enn å bare svømme frem og tilbake i bassenget.

2) Få skader
Svømming reduserer den mekaniske belastningen på mange ledd, sener og muskler. Risikoen for skader, ulykker eller overtrening er minimal med svømming.

3) Lav terskel
De fleste av oss kan svømme. I alle fall godt nok til å være med og leke en halvtime i bassenget. Derfor er det også lettere å ta med seg unger, venner, kjærester eller bestemødre om du er av den sosiale typen.

4) Trening for hjertet
Under vann blir pulsen ofte lavere selv om kroppen utsettes for samme belastning. Hjertets pumpevolum og oksygenopptaket blir derfor bedre når mer blod pumpes ut for hvert hjerteslag.

5) Svømmemuskler er sexy
Både kvinner og menn ser bedre ut med slankere mage og større brystmuskler. Du har sett gutta med brede glis og surfebrett på stranda i California? Da skjønner du hva jeg mener.