FREKKE: Microsoft-svindlerne overførte først penger fra hans egen sparekonto til brukskontoen. Så latet de som om dette var penger de selv hadde gitt han, og ba pengene tilbake. Foto: Shutterstock / NTB Scanpix
FREKKE: Microsoft-svindlerne overførte først penger fra hans egen sparekonto til brukskontoen. Så latet de som om dette var penger de selv hadde gitt han, og ba pengene tilbake. Foto: Shutterstock / NTB ScanpixVis mer

Norsk mann tapte titusenvis på Microsoft-svindel

Svindlerne sa det kosta 60 kroner. Så stjal de 33.500,-

Nordmann lurt trill rundt av Microsoft-svindlere, og må dekke hele tapet selv. 

De siste fem årene har Dinside advart mot at svindlere ringer nordmenn og utgir seg for å jobbe for Microsoft.

De forteller typisk at noe er galt med PC-en din, og at de kan hjelpe deg om du bare gir dem tilgang til maskinen over internett.

Bare fantasien setter grenser for hva svindlerne da kan få til, men det er bare én ting de er ute etter: Pengene dine.

Og noen går fem på. En BN Bank-kunde tapte nylig 33.476 kroner, som mannen må betale fra egen lomme.

Lurte mannen trill rundt

Saken rulles opp i Finansklagenemnda. Vedtaket forteller hvordan mannen ble lurt til å selv overføre store summer til svindlerne.

  • I fjor sommer ringte svindlerne til mannen og sa at de jobbet i Microsoft. PC-en hans skulle ha «feil eier-ID», noe de kunne fikse for 60 kroner. Mannen ga svindlerne tilgang til PC-en sin så de kunne gjøre jobben.
  • Nå kunne svindlerne fjernstyre maskinen over internett, på samme måte som IT-avdelinger gjør for å fikse jobbmaskiner. Mannen skal videre ha logget seg inn på nettbanken sin, som også svindlerne dermed fikk tilgang til å bruke.
  • Svinderne fortalte mannen at de overførte 50.000 kroner til brukskontoen hans, som et «sikkerhetsbeløp», noe mannen kunne konstatere. Det han ikke fikk med seg, var at disse pengene ble overført til brukskontoen fra hans egen sparekonto.
  • Microsoft-svindlerne ba så om å få 40.000 kroner «tilbakeført», noe mannen gikk med på. De neste dagene overførte han totalt 33.476 kroner – penger han altså trodde svindlerne hadde sendt ham, men som i realiteten alltid hadde vært hans egne penger.

Ikke før den fjerde dagen oppdaget han at sparekontoen manglet 50.000 kroner. Da sluttet han med de daglige overføringene, og ba banken om hjelp.

Må betale tapet selv

- Vi har dessverre ikke anledning til å kommentere denne saken utover det som står i Finansklagenemdas uttalelse, forteller kommunikasjonsdirektør Stig Tore Laugen i BN Bank til Dinside.

Det som står i uttalelsen, er at BN Bank nektet å erstatte tapet til kunden.

Banken understreker at svindlerne overførte penger fra mannens sparekonto til mannens brukskonto, og at selve tapet skjedde da mannen selv overførte pengene videre til svindlerne.

Da dette var noe mannen selv gjorde, og noe mannen burde ha forstått hva innebar da det manglet 50.000 kroner på hans egen sparekonto, mener BN Bank at kunden selv har skylda, og må punge ut for svindelen.

Dinside har også blitt oppringt av Microsoft-svindlerne. Her hører du hva de ville at vi skal gjøre:

Vi ble, i likhet med svært mange andre nordmenn, oppringt av falske Microsoft. Her er hva som skjer om du ikke bare legger på med én gang. Vis mer

«Vær på vakt!»

- Vi vet at flere av våre kunder har blitt oppringt av såkalte Microsoft-svindlere, men de aller fleste kundene oppdager selv at dette er forsøk på svindel, og biter ikke på, sier Laugen i BN Bank.

- Vi har derfor heldigvis veldig få slike saker.

Han understreker at hver sak behandles individuelt, med fokus på hva svindlerne har gjort, og hva kunden faktisk har gjort selv.

- Er det åpenbart at kunden har vært uaktsom, må kunden som hovedregel dekke eventuelle tap selv. Det er derfor veldig viktig å være på vakt, og ta sine forholdsregler, avslutter Laugen.