Ved å be mottakeren om å logge seg inn på sin Microsoft Live-konto, lurer svindlerne til seg info om brukernavn og passord.
Ved å be mottakeren om å logge seg inn på sin Microsoft Live-konto, lurer svindlerne til seg info om brukernavn og passord.Vis mer

Svindlere lokker med iPad

Fortsatt for mange nordmenn som lar seg lure av phishing.

Den siste tiden har flere nordmenn gått på et nytt phishing-forsøk rettet mot norske e-postkontoer - muligens fordi det lokkes med at man kan vinne en iPad eller en MacBookAir.

– Det er mange som har gått på denne lurekampanjen, spesielt forrige helg så vi mye trafikk til denne IP-adressen, forteller Marie Moe, seksjonssjef i NorCERT til DinSide.


Slik lurer de nordmenn

E-posten som er skrevet på dårlig norsk lokker med iPad i premie til de som svarer på en spørreundersøkelse. Når man "vinner" må man logge seg på med sin Microsoft Live-konto for å få tildelt premien.

Dessverre er det ikke snakk om noen reell premie, men en måte å lure til seg informasjon på.

– Slik får svindlerne tilgang til brukernavn og passord. Dermed kan de eksempelvis sende ut spam-mail fra din konto, eller få tak i sensitiv informasjon om brukeren, sier Moe.

– Det er ikke minst et problem hvis man har samme brukernavn og passord til flere tjenester, understreker Moe.

Hun anbefaler alle om å være skeptiske til mail som lokker med noe som er for godt til å være sant. Dessuten bør man unngå å trykke direkte på lenker inni e-poster som kan
virke mistenkelige.

Les også: Elendig norsk avslører svindlerne

Se etter dette i e-postene

Er du usikker på om e-post du har fått tilsendt er til å stole på? Norsk Senter for Informasjonssikkerhet (NorSis) laget en liste som gir deg gode indikasjoner på om du bør være skeptisk til en e-post du har fått tilsendt:

  • Hvis et tilbud eller en melding høres for god ut til å være sann, er dette som oftest tilfellet.
  • Hvis en melding ikke ser autentisk ut, er dette også som oftest tilfellet.
  • Hvis innhold i e-post enkelt kan bli funnet ved å søke i søkemotorer.
  • Hvis e-posten inneholder flere eller grove grammatiske feil.
  • Hvis e-posten spør om informasjon, i stedet for å gi informasjon.
  • Hvis du ikke har en konto hos selskapet som sendte e-postmeldingen.
  • Hvis e-posten inneholder lenker hvor nettadressen i teksten ikke stemmer overens med nettadressen lenken peker til.
  • Hvis e-posten inneholder lenker hvor det brukes ukjente domener. For eksempel .net i stedet for .no, tilfeldigbank.loginkunde.no eller lignende.
  • Les også: Oppdatér datamaskinen for å unngå denne typen svindel!