Frekke svindlere utgir seg nok en gang for å være DNB, for å lure opplysninger ut av kundene. Får du en slik e-post, bør du slette den med en gang. Foto: Kristina Picard/Kim Jansson/Colourbox
Frekke svindlere utgir seg nok en gang for å være DNB, for å lure opplysninger ut av kundene. Får du en slik e-post, bør du slette den med en gang. Foto: Kristina Picard/Kim Jansson/ColourboxVis mer

Svindlere angriper DNBs kunder - igjen

Norges største bank rammet av nok et svindelforsøk.

Frekke svindlere har nok en gang gått til angrep mot DNB og deres kunder, melder Forbrukerombudet.

I går kveld og i morgentimene i dag fikk mange nordmenn en e-post som tilsynelatende var fra DNB, med beskjed om at nettbanken og bankkortet deres har blitt sperret.

Men DNB har aldri sendt ut disse meldingene. Avsenderne er svindlere som prøver å få godtroende DNB-kunder til å oppgi person- og kontoinformasjon, som senere kan bli misbrukt.

Titusener fikk svindelpost i desember

Dette er ikke første gang svindlere prøver å lure DNBs kunder. I desember i fjor mottok titusenvis av nordmenn en tilsvarende e-post. Den gangen var det også folk som hadde misbrukt bankens navn, logo og grafiske profil, for å gi et inntrykk av å være autentisk.

Det hjelper heller ikke at e-postene ser ut til å være sendt fra banken selv. Både [email protected] og [email protected] er blitt brukt som avsenderadresser.

- Det er svært enkelt å manipulere e-poster slik at det ser ut som at avsenderen er en seriøs bedrift istedenfor en kreativ svindler, sier fagdirektør Petter Ravne Bugten i Forbrukerombudet.

Andre banker er tidligere også blitt rammet av liknende svindelforsøk. For litt over et år siden prøvde frekke svindlere å lure kontoinformasjon ut fra Nordeas kunder.

Husk at Nordea, DNB og andre seriøse bedrifter, aldri vil spørre deg om konto- eller personopplysninger per e-post. Får du en slik forespørsel, bør det altså ringe en bjelle.

Slett e-posten!

DNBs oppfordring til personer som har mottatt slike tvilsomme e-poster, er å trykke på slette-knappen. Husk at dersom du ikke har gitt fra deg opplysninger, har ingen skade skjedd.

* Har du åpnet e-posten, men ikke klikket på lenken: Ingen skade skjedd, slett mailen.

* Har du åpnet e-posten og klikket på lenken, men ikke fylt inn informasjon i feltene: Ingen skade skjedd, slett mailen.

* Har du sendt inn informasjonen (klikket på ”Submit”), må kortet ditt sperres. Du må få nytt kort fra oss. Ring oss på 04800 - valg 2 (privat) eller 07700 - valg 4 (bedrift), så hjelper vi deg.