Nettbankene blir utsatt for stadig nye svindelforsøk, viser tall fra Kripos. Foto: Berit B. Njarga
Nettbankene blir utsatt for stadig nye svindelforsøk, viser tall fra Kripos. Foto: Berit B. NjargaVis mer

Svindelforsøk mot nettbankene øker

Over 500 prosent økning i anmeldte forhold.

Onsdag la Kripos frem sin rapport hvor de spår tendenser innen den organiserte kriminaliteten i 2013 og 2014.

Rappporten viser lite hyggelige tall for norske nettbankbrukere. Kripos tror nemlig nettbanksvindelen vil fortsette å øke.

Omgår bankenes mottiltak

Ifølge rapporten mottok Kripos 64 anmeldelser av nettbankbedragerier mot norske bankkunder i 2011. Frem til desember 2012 var tallet på registrerte anmeldelser oppe i 400 - og det er før alle anmeldelser er registrert.

Kripos skriver at så godt som alle norske banker ble forsøkt svindlet gjennom sine nettløsninger i fjor. Ett av hovedproblemene skal være hvor raskt de kriminelle justerer teknologien når bankene initierer mottiltak.

"De klarer ofte å omgå bankens sikkerhetsoppdateringer på én time eller to. Denne utviklingen har eskalert siste halvår, og bankene klarer ikke å stoppe bedrageriene like effektivt som tidligere. Dette gjenspeiles i at de faktiske tapene øker." skriver Kripos.

Det er ikke minst ved hjelp av trojanere og virus at norske bankkunder blir forsøkt svindlet.

Les også: Mens nettbanksvindelen øker, blir stadig færre utsatt for kortsvindel

Mener nettbanken er trygg nok

Flere undersøkelser har tidligere vist at mange norske nettbanker har for dårlig sikkerhet. I november 2011 ble åtte av ti nettbanker kategorisert som for dårlige, ifølge Hardware.no.

En av bankene som har vært utsatt for svindelforsøk i 2012, er DNB, som ser at norske forbrukeres PC-er har blitt et mer attraktivt mål for svindelforsøk enn før.

Likevel mener de at deres nettbank er trygg nok.

– Vi jobber selvsagt kontinuerlig med å sikre kundene våre, og DNBs nettbank er trygg. Vi tilbyr også gratis antivirus-program til alle DNB-kunder, noe som bidrar til å øke sikkerheten, sier Thomas Midteide, informasjonssjef i DNB til DinSide.

Han påpeker at DNB bruker store ressurser for å lage gode og trygge banktjenester for kundene.

– Vi har svært god overvåking, og oppdager og avverger svindelforsøk hver dag. Vi jobber også for å øke sikkerheten i systemene våre hele tiden, uten at det skal gå ut over brukeropplevelsen i banken vår, forteller Midteide.

Les også: Slurver du med dette, er det fort gjort å bli svindlet

Alternativ til Java

Den siste tiden har det vært flere problemer med sikkerheten ved bruk av Java, som benyttes til innlogging med BankID. Finanstilsynet uttalte til Digi.no i 2012 at det er uheldig at det oppstår sårbarheter på denne typen standardprodukter som kundene må installere for å benytte tjenesten fra banken. De mener det bør være et mål at det foreligger alternativer for kundene.

Thomas Midteide i DNB påpeker at de har en Java-fri innlogging gjennom BankID på mobil.

– Antallet kunden som bruker dette alternativet øker. Det er en god løsning for dem som ikke ønsker å bruke kodebrikke og Java, sier Midteide.

Fortsatt har imidlertid ikke NetCom-kunder tilgang til BankID på mobil.

Les også: Apple-brukere får ikke tilgang til Java i Safari