- Svindel lønner seg

Folk som driver med bedrageri, økonomisk kriminalitet og ulovlig markedsføring har lite å frykte. I Norge lønner det seg nemlig å være skurk, sier Forbrukerrådet.

- Svindel lønner seg

  1. Faresignalene ved svindel


- Dessverre er det Forbrukerrådets erfaring at det ofte lønner seg å være banditt i Norge, sier Paal Bjønness, juridisk rådgiver ved Forbrukerrådet sekretariat.

Kraftsalven fra forbrukermyndighetene er basert på mange års arbeid mot svindel og bedrageri fra useriøse selskaper. Før de får gjort noe med svindlerne, er de over alle hauger.

Skummer fløten

- Banditter kan skumme fløten og tjene raske penger på kort sikt, for deretter å forsvinne, sier Bjønness.

Forbrukerjuristen skisserer flere årsaker til at svindel lønner seg. Den underliggende årsaken er et svakt lovverk og begrensede ressurser.

- Derfor er det dessverre stor forskjell på å ha rett og å få rett, sier Paal Bjønness. Konkret fører disse faktorene til elendigheten:

Står svakt

  • Mangelfulle straffemuligheter: Forbrukerrådet (FR) og Forbrukerombudet (FO) har ikke politimyndighet. FO kan kun tvangsmulkt dersom ting ikke endres. FR sender tvistesaker til Forbrukertvistutvalget, hvor vedtakene er rettskraftige kun når sakene ikke ankes til Lagmannsretten.

  • Treg klagebehandling: Når folk klager til Forbrukerrådet, er saksbehandlingstiden ofte svært lang. I Forbrukertvistutvalget er ventetida opptil to år. Da har svindlere god tid til å slå seg konkurs.

  • Privat søksmål koster kroner: Alternativet til forbrukerbyråkratiet er å gå til privat søksmål av svindlerne. Dette er så dyrt at folk flest ikke har råd. Konsekvensen er at svindlere går fri.

    Se faresignalene som tyder på svindel

    Ikke prioritert

  • Politiet henlegger saker: Siden det ofte er snakk om små saker, havner de nederst i politiets saksbunker. Konsekvensen er at politianmeldelser ikke fører fram.

    Økokrim sier at politiet ikke kan hindre at folk lar seg lure, men erkjenner at det kan være nytteløst å anmelde saker.

    - I flommen av andre etterforskningsoppgaver blir dessverre mange mindre saker nedprioritert. Hovedgrunnen er at saker anmeldes enkeltvis og gjelder små beløp, sier Erling Grimstad, assisterende Økokrim-sjef.

    Krevende

    Grimstad, med mange års fartstid i politiet, beklager selvsagt at politianmeldelser ikke fører fram. Han sier at det er forskjell på saker som gjelder svindel og saker som gjelder vinningskriminalitet.

    - Ofte er det svært ressurskrevende å løse bedragerisaker, sier Grimstad.

    Politiet tar seg av mindre saker, men Økokrim tar seg av mer alvorlige tilfeller av økonomisk kriminalitet.

    Verstingene

    Økokrim trekker fram flere alvorlige svindelformer som er utbredt for tida. Blant disse er svindel med falske fakturaer (fakturafabrikker), investeringsbedrageri (Nigeria-brevene) og identitetstyverier.

    Forbrukerrådet peker på postordrebransjen, anført av Åge B. Paulsens Bellini of Norway, Charlie Postordre og Promondo, som er notorisk i bruk av ulovlig markedsføring.

    Telesexoperatører, bruktbilfirmaer, håndverkere og eiendomsmeglere er andre verstinger, viser forbrukermyndighetenes klagestatistikker. I tillegg kommer et ukjent antall gråsonetilfeller.

    Se faresignalene som tyder på bedrageri