<B>PHISHING:</B> Denne helgen mottok mange Finn.no-brukere en e-post der de ble oppfordret til å oppgi kredittkortdetaljer. Foto: DinSide
PHISHING: Denne helgen mottok mange Finn.no-brukere en e-post der de ble oppfordret til å oppgi kredittkortdetaljer. Foto: DinSideVis mer

Svindel-angrep mot Finn.no i helgen

Prøvde å stjele kredittkortinformasjon.

Denne helgen mottok kundesenteret på Norges største markedsplass, Finn.no, mange henvendelser fra brukere som hadde blitt utsatt for svindelforsøk.

En rekke brukere hadde nemlig mottatt e-post som tilsynelatende var fra Finn.no, der nettstedet ba brukeren levere fra seg kredittkortdetaljer. Finn.no spør aldri om slike detaljer per e-post, derfor er det ingen tvil om at det er noen andre som står bak e-postene.

- Det var mange som ringte kundesenteret vårt i helgen og fortalte at de hadde mottatt e-post fra oss, sier Lars Vinden, ansvarlig for forbrukertrygghet i Finn.no.

Han forteller at brukerne ble utsatt for et såkalt phishing-forsøk.

- Det vil si at noen sender ut e-poster der de later som de er oss, og ber kunden om å oppgi kredittkortinformasjon.

Advarselen fjernet

På grunn av den store pågangen av henvendelser om phishing-forsøkene, måtte Finn.no advare på sine nettsider mot å oppgi person- og kredittkortinformasjon per e-post.

Denne advarselen er nå fjernet, men det betyr ikke at svindlerne har gitt seg.

- Advarselen har vært ute noen dager, men etter hvert ser folk seg blinde på teksten, eller ikke leser hva som står der, forklarer Vinden.

Han sier også at det verste trykket av phishing-forsøk skal ha avtatt noe i løpet av helgen.

LES OGSÅ: DinSide kontaktet svindleren «Mr Bruce ». Se hva han svarte

De nye triksene

Før helgen kunne DinSide fortelle at til tross for en rekke tiltak for å stoppe svindelforsøkene, er det alltid noen som klarer å finne nye veier for å lure systemene til Finn.no.

- Det som er nytt er at svindlerne nå beveger seg utenfor de tradisjonelle produktene. Tidligere har det vært noen svindelforsøk i elektronikk-kategorien, og det er der vi har satt inn de strengeste sikkerhetsrutinene. Når de nå flytter seg til andre områder må vi vurdere å stramme inn der også, så Vinden til DinSide i forbindelse med denne artikkelen.

Vinden kom med følgende oppfordring til alle som bruker nettstedet:

- Vi vil vel gå så langt som å si at hvis det er snakk om handel med folk som ikke befinner seg i Skandinavia, er det veldig mye som tyder på at det kan være snakk om et svindelforsøk.

Nye skitne triks: Se hva svindlerne gjør nå