"MODERNE JENTE": Ifølge Sistaminuten.se, som tilsvarer Restplass.no i Norge, skal dette vise en "moderne Stockholms-jente". Ikke et sexobjekt.  Foto: Sistaminuten.se
"MODERNE JENTE": Ifølge Sistaminuten.se, som tilsvarer Restplass.no i Norge, skal dette vise en "moderne Stockholms-jente". Ikke et sexobjekt. Foto: Sistaminuten.seVis mer

Svenske Restplass anklaget for kjønnsdiskriminerende reklame

Svenskene skal vurdere om den lettkledde bikinidama til Sistaminuten.se er for drøy.

Du har sikkert sett reklameplakatene: Restplass.no markedsfører seg med et digert bilde av en nett kvinne iført en rød bikini.

I Sverige heter selskapet Sistaminuten.se, og også her kjører de samme kampanje. Her har derimot den hudrike reklamen falt i dårlig jord, og Reklamombudsmannen har mottatt en klage. Dette er et organ for uavhengig vurdering av svensk reklame, et slags næringslivets eget forbrukerombud.

Klagen skal nå behandles for å finne ut om reklamen er kvinnediskriminerende.

OPPDATERING: 8. april melder Sistaminuten.se at Reklamombudsmannen ikke finner reklamen kjønnsdiskriminerende.

Blir disse lettkledde reklamene for drøye for deg? Se selv!

"Moderne jente"

– Vi beklager om noen kjenner seg støtt. Men reklamen fremstiller det som skal være en moderne Stockholms-jente som har det gøy på ferie, sier administrende direktør Jason Eckhoff i Sistaminuten.se i en pressemelding.

BLIR BEHANDLET: Er Sistaminuten.se/Restplass.no sine reklamer kjønnsdiskriminerende? Det skal svenskene finne ut av. Foto: Sistaminuten.se Vis mer


Han visste ikke om han skulle le eller gråte når han fikk brevet fra Reklamombudsmannen.

– Det er jo dette man gjør på ferie i varme land. Visst er jenten pen, men det er vel ikke uvanlig i frigjorte Sverige, fortsetter han.

"Rent sexobjekt"?

Reklamene til Restplass.no i Norge, som altså er identiske, har ikke kommet i Forbrukerombudets søkelys. DinSide finner heller ingen klager på reklamen i ombudets postlister.

Tilsynelatende er det foreløpig bare én klage som har komme til svenske Reklamombudsmannen. Det er ikke uvanlig at ombud får klager på reklamer fra privatpersoner, som ofte åpenbart ikke er noe å gå videre med. Men her har altså Reklamombudsmannen tatt skrittet videre, og er i gang med å realitetsbehandle saken.

Det ombudet skal finne ut av er om reklamen fremstiller kvinner som "rene sexobjekter og kan anses krenkende", altså om det er det de kaller "sexistisk reklame". I så fall strider det mot International Chamber of Commerce (ICC) sine regler, som er nettopp det ombudet skal ivareta.

Sistaminuten.se blir derfor bedt om å svare på kritikken, hvorpå det svenske organet skal ta en avgjørelse.

Hva synes du om Restplass.no-reklamen?

Stem her: (Avsluttet)
Jeg liker den! (72%) 1116
Jeg bryr meg ikke(23%) 351
Den bør fjernes! (5%) 73
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Forbød norsk reklame

Også her til lands kommer det anklager om kjønnsdiskriminerende reklame. En sjelden gang blir klagene behandlet og reklamene forbudt. Det siste eksempelet vi skrev om var Jack & Jones sin "sex-kampanje". Her viste svært lettkledde kvinner hvordan menn burde trene for å takle all sexen de kom til å få om de brukte klærne deres. Det ble også vist "førstehjelp" i undertøyet, som langt på vei insinuerte diverse seksuelle handlinger.

Les mer: Mener Jack & Jones utnytter kvinnekroppen – Rød Ungdom jubler

Men vår erfaring, og Forbrukerombudets praksis, tilsier at Restplass.no-reklamene ikke går over den norske streken.

– Det er ikke ulovlig å ha hverken nakne eller lettkledde damer i markedsføring. Spørsmålet er hvordan kroppen brukes. I Jack & Jones-reklamene brukes nakne kvinner for å spille på sex i salg av herreklær, sa seniorrådgiver Anna Charlotte Amdal Neumayer i Forbrukerombudet til DinSide.

FORBUDT: Kampanjen til Jack & Jones, som blant annet så slik ut, ble forbudt i Norge etter at Forbrukerombudet behandlet saken. Foto: Jack & Jones-reklame Vis mer


I fjor fikk ombudet klager på Renault Megane Dynamique-reklamer som blant annet sa "Det er med biler som med menn. De må ha god karakter, være godt utstyrt og til å stole på". Dette mente en klager var diskriminerende overfor menn, men Forbrukerombudet ville ikke ta i saken.

Les mer: "Det må kunne forventes at mannskroppen har samme vern mot latterliggjøring som kvinnekroppen!"

– Markedsføringsloven gir dårlig beskyttelse mot latterliggjøring. Det dreier seg mer om utnytting av kroppen og krenkende beskrivelser av det andre kjønn, sa Neumayer da, som også innrømmet at menn har dårligere beskyttelse mot diskriminering, da det har vært kvinnekroppen "som tradisjonelt sett har blitt utsatt for stereotypi".

– For reklame med "Det er med biler som med kvinner. De må ha store frontlykter, godt understell og være enkle å komme seg inn i" hadde kanskje ikke blitt like godt mottatt hos dere?

– Nei, det ville den neppe. Det ville nok ha blitt ansett som en diskriminerende fremstilling av kvinnen, i strid med forbudet, sa Neumayer.