<b>FREKT: </b>Dette er telefaksen som ble sendt til Kontor Konsult. Avtalen var at de skulle signere på en oppsigelse, men leser du den lille skriften, oppdager du at det er noe helt annet de blir bedt om å signere på.
FREKT: Dette er telefaksen som ble sendt til Kontor Konsult. Avtalen var at de skulle signere på en oppsigelse, men leser du den lille skriften, oppdager du at det er noe helt annet de blir bedt om å signere på.Vis mer

Svensk katalogfirma lurer nordmenn

Plutselig skylder du 50.000 kroner.

DinSide har fått en henvendelse fra den norske bedriften Kontor Konsult, som nylig har mottatt en telefon fra det svenske foretaksregisteret Nordiska Näringsguiden.

Fremgangsmåten er kjent fra tidligere: Kontor Konsult blir oppringt av selgeren Ann-Sofie, som ber sekretæren skrive under på en oppsigelse hun vil motta per faks. Men faksen viser seg å være en ny kontraktsinngåelse på åtte nye perioder til 795 euro hver.

Hvis sekretæren hadde signert kontrakten, hadde firmaet skyldt det svenske katalogregisteret over 50.000 kroner.

Ville du latt deg lure av disse?

Lett bytte

DinSide får stadig tips om firmaer som henvender seg til norske små og store bedrifter for å selge såkalte katalogoppdateringer. Felles for "tilbudene" som kommer, er at de hevder å være en "gratis oppdatering", en "kontroll", eller en "avbestilling", som de vil at du skal signere på vegne av bedriften. Det du imidlertid signerer på, er en avtale som binder deg til å betale relativt store beløp frem i tid.

Arne Røed Simonsen i Næringslivets Sikkerhetsråd tror en del selgere spekulerer i at 85 prosent av norsk næringsliv har fem eller færre ansatte. Mange næringsdrivende har derfor kun privatpersonkompetanse, og svindelen blir derfor også et forbrukerproblem.

- Overraskende nok er mange næringsdrivende ikke klar over at de ikke har angrerett på samme måter som en privatperson. Det stille større krav til en næringsdrivende når det gjelder å faktisk lese gjennom betingelsene før man signerer på noe, har Røed Simonsen tidligere uttalt til DinSide.

Tjenester uten verdi

DinSide anser det som fullstendig verdiløst for norske småbedrifter å stå oppført i denne typen registre. Tjenesten de tilbyr er i seg selv et paradoks, fordi internett er en eneste stor katalog, og et google-søk vil for de fleste være mer nærliggende enn å slå opp i et svensk foretaksregister.

Ingen av katalogtjenestene DinSide tidligere har omtalt, kan heller dokumentere hvor mange det er som faktisk benytter seg av tjenesten. Det er derfor ingen garanti for at bedriften din når ut til noen som helst ved å havne i et slikt register.

Nordiska Näringsguiden fremstår som en useriøs og lite gjennomført nettjeneste. Velger du for eksempel fanen "Føretagsregister", får du opp en liste over navn på nordiske bedrifter. Men navnene er ikke klikkbare og informasjonen leder ikke noe sted og er derfor verdiløs.

DinSide har så langt ikke fått svar på noen av sine henvendelser til Nordiska Näringsguiden.

Vanlig fremgangsmetode

Det er langt fra første gang DinSide omtaler såkalte katalogfirmaer som forsøker å lure norske småbedrifter.

Nedenfor finner du artikler som omhandler svindelforsøk av samme typen:

  • Norsk internettregister på ferde igjen
  • Disse krevde 80.000 kroner
  • Her ser du lurefaxen
  • Ikke signer på dette
  • Tjenesten Varslingslisten.no skal være til hjelp for norske virksomheter slik at de lettere kan gå klar av uryddige salgsfremstøt. Listen inneholder ikke lenger en oversikt over svartelistede katalogfirmaer, men den gir en del generelle tips til norske bedrifter som kan bli eller har blitt lurt.

    Det finnes imidlertid svartelister både i Sverige og i Finland, hvor du kan søke opp eller rapportere selgere av denne typen. Den svenske varlingslisten inneholder en rekke navn på slike. Det samme gjør den finske varslingslisten, som ikke overraskende har Nordiska Näringsguiden på sine lister.