UVANLIG: Ifølge Forbrukerrådets ferske undersøkelse er det nesten ingen som oppbevarer PIN-koden sammen med kortet sitt. Selv om mange blir beskyldt for å ha gjort det.  Foto: Kim Janson
UVANLIG: Ifølge Forbrukerrådets ferske undersøkelse er det nesten ingen som oppbevarer PIN-koden sammen med kortet sitt. Selv om mange blir beskyldt for å ha gjort det. Foto: Kim JansonVis mer

Svært få oppbevarer PIN-koden sammen med bankkortet

Hvis bankkortet ditt tømmes, har bankene ofte lagt skylden på kunden selv. Nå viser en ny undersøkelse at de kan ha tatt feil.

– Finansklagenemnda endre praksis.

Det sier direktør Randi Flesland i Forbrukerrådet til DinSide.

Hun sikter til en praksis vi har fortalt deg om tidligere: Når bankkortet ditt misbrukes, kan du fort bli beskyldt for å ha oppbevart PIN-koden sammen med det. Og da kan du se langt etter pengene dine.

Les saken: Du kan få ansvaret for kortmisbruket

For når tyvene ser ut til å ha brukt kortets PIN-kode, ser bransjen det som lite trolig at tyvene har spanet seg frem til koden. Spesielt når det har gått lang tid fra siste lovlige transaksjon, og til kortet ble misbrukt.

Nesten ingen gjør det

Men spør deg selv: Hvor mange kjenner du som faktisk skriver ned PIN-koden og legger lappen i nærheten av kortet?

VIL HA ENDRING: Direktør Randi Flesland i Forbrukerrådet håper bankbransjen innser at det er svært uvanlig å ha PIN-koden sammen med kortet. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke Vis mer


– De fleste bruker bankkortet hyppig. Og den PIN-koden; den husker de, sier Flesland.

Tidligere var dette bare Fleslands teori. Men nå har Forbrukerrådet utført en undersøkelse som slår fast at teorien stemmer: Bare 15 prosent sier at koden er nedskrevet ett eller annet sted. Og bare rundt én prosent av 1.000 spurte nordmenn svarer at de faktisk oppbevarer PIN-koden i nærheten av kortet.

Dette tallet står ikke i stil når man ser på hvor mange som anklages for å ha oppbevart koden sammen med kortet, mener Forbrukerrådet.

Ifølge fagdirektør Jorge Jensen i Forbrukerrådet får omlag 350 bankkunder en slik anklage rettet mot seg. Men han mener undersøkelsen de har utført viser at langt færre burde få den. Med andre ord mener Forbrukerrådet mange blir urettmessig beskyldt for å ha gjort noe de slett ikke har gjort.

– Bransjen kan ikke ta dette som en selvfølge, mener Jensen.

Tips og triks: Slik husker du, og skjuler, alle PIN-kodene dine!

INGEN SELVFØLGE: Fagdirektør Jorge Jensen i Forbrukerrådet mener bankene tar det som en selvfølge at PIN-koden har vært sammen med kortet. Det vil han ha en slutt på. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke Vis mer


Vanskelig å bevise

Når kortet ditt har blitt misbrukt, er det i første rekke banken du tar opp saken med. I neste omgang kan saken gå videre til Finansklagenemnda. Og det er ofte her nordmenn får den ubehagelige beskjeden: "Du har sannsynligvis oppbevart PIN-koden sammen med kortet, og derfor opptrått grovt uaktsomt". Da får du raskt en egenandel på hele 12.000 kroner.

– Det er mange som kommer til oss og bedyrer at de ikke har hatt PIN-koden nedskrevet. Men det er ofte umulig for dem å bevise det, sukker Flesland.

– Hvorfor tror dere bransjen har denne praksisen?

– Enhver er vel seg selv nærmest. Også bankene, svarer Forbrukerrådet-direktør Flesland.

"Stå på!"

Siden 2008 har DNB-kunde Paal Øiestad kjempet for å bli frikjent i en sak hvor han ble beskyldt for å ha oppbevart PIN-koden sammen med kortet. Bankkortet forsvant på en Roma-tur, og ble belastet 50.000 kroner før det ble sperret. Saken har vært i flere rettsrunder før banken snudde, og Øiestad endelig fikk pengene tilbake.

Banken fant nemlig ut at det de trodde var interne koder for "tyven har brukt PIN-koden" ikke nødvendigvis stemte.

"FORBRUKERHELT": Paal Øiestad blir kalt for en helt av Forbrukerrådet. Siden 2008 har han kjempet for å bli trodd av banken sin. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke Vis mer


Men han her blir fortsatt ikke trodd: Må betale gigantisk telefonregning på 20.000 kroner

Denne saken, sammen med den nye undersøkelsen, gjør at Forbrukerrådet håper bransjen vil se annerledes på fremtidige kortmisbruk-saker. Kanskje kan det også få tilbakevirkende kraft; altså at andre som tidligere har fått avvist erstatning, kan få det.

– Hva bør man gjøre om man møter slike beskyldninger?

– Vet du at du er uskyldig, må du stå på. Gjerne ta det helt til domstolen, oppfordrer Flesland.

Vil selv vurdere sin praksis

Direktør hos Finansklagenemnda, Harald Sverdrup, kjente ikke til undersøkelsen Forbrukerrådet har utført da DinSide ringte han.

Derfor vil han heller ikke kommentere det rådet mener er en ubalanse mellom antall nordmenn som blir anklaget for PIN-kode-surr og antall nordmenn som oppgir å gjøre dette i undersøkelsen.

Stor oversikt: Her er alle klagenemndene som kan hjelpe deg i Norge

– Nemnda skal vurdere bevis og hendelsesforløp i hver sak konkret. Om en slik undersøkelse kan føre til endret praksis gjenstår å se; det er helt opp til nemnda å vurdere sin egen praksis og eventuelle endringer av den. I nemnda er for øvrig også Forbrukerrådet representert, forteller Sverdrup til DinSide.

Han kjøper heller ikke påstandene om at nemnda hans tar kodesurr som "en selvfølge".

– Det er en konkret vurdering av hendelsesforløpet i hver enkelt sak, avslutter direktøren.