Supermatvarer du ikke spiser

De er supersunne og enkle å få tak i – men du spiser dem ikke.

Det er ikke alltid nødvendig å saumfare obskure helsekostbutikker for å få tak i såkalt supermat – mange supermatvarer ligger nemlig rett foran nesa di i dagligvarebutikken på hjørnet.

Les også: Dette er verdens sunneste måltid

Ernæringsfysiolog Jonny Bowden har tidligere satt opp en rekke lister over mat vi bør spise (men ikke spiser), men noen av favorittene hans, som for eksempel portulakk, guava og gojibær, er ikke alltid like enkle å få tak i.

The New York Times har derfor bedt Bowden om å lage en ny liste over supermat som (stort sett) er enkel å få tak i, men som vi ofte ikke putter i handlekurven likevel.

1. Rødbete

Tenk på rødbete som rød spinat – den er nemlig en super folatkilde, i tillegg til at den inneholder røde fargestoffer som kanskje kan bekjempe kreft.

Slik spiser du den:
Frisk, rå og revet i en salat. Varmebehandling ødelegger nemlig en del av antioksidantene.

2. Kål

Alle typer kål er sunne, ikke minst savoykål. Foto: colourbox.com Vis mer


Full av næringsstoffer som for eksempel sulforafan, som er et kjemisk stoff som sies å kunne styrke visse kreftbekjempende enzymer.

Slik spiser du den:
Rå i en asiatisk salat, eller som sprø og knasende topping på burgere og sandwicher.

Les mer: Verdens sunneste mat

3. Bladbete

Antakeligvis ikke din hyppigst brukte grønnsak - men det kan du snu om på nå. Foto: colourbox.com Vis mer


Som navnet hentyder til er bladbete en bladgrønnsak. Den er full av karotenoider, som beskytter aldrende øyne.

Slik spiser du den:
Hakk den opp og stek den i olivenolje på lav varme.

4. Kanel

Kan hjelpe til med å regulere blodsukkeret og kolesterolet ditt.

Slik spiser du det:
Dryss den over kaffen eller havregrøten.

5. Granateplejuice

Granatepler er sunt både i hel form og som juice. Foto: All Over Pres Vis mer


Juicen er full av antioksidanter, og ser ut til å kunne senke blodtrykket og beskytte mot prostatkreft.

Slik spiser du den:
Bare drikk den.

6. Svisker

Også fulle av antioksidanter.

Slik spiser du dem:
Surr dem i skinke, og ovnsbak dem.

Les mer: Maten du ikke bør droppe

7. Gresskarfrø

Hele gresskaret er sunt, men frøene er kanskje det aller lureste å få i seg. Foto: colourbox.com Vis mer


Frøene er det mest næringsrike i gresskaret, da de blant annet inneholder mye magnesium. Hvis du har mye magnesium i kroppen har du lavere risiko for tidlig død. Gresskarfrø kan også forebygge prostataproblemer.

Slik spiser du dem:
Ristet som snacks, eller i en salat.

8. Sardiner

Disse små fiskene inneholder enormt mange sunne stoffer. Foto: colourbox.com Vis mer


Sardiner inneholder store mengder omega-3 og kalsium, og så godt som ingenting kvikksølv. De små superfiskene inneholder også mye jern, magnesium, fosfor, kalium, sink, kobber og mangan, i tillegg til hele rekken av B-vitaminer.

Slik spiser du dem:
Velg sardiner som ligger i oliven- eller sardinolje. Spis dem alene, i en salat, på brødskiva eller most sammen med dijonsennep og løk til pålegg.

Les også: Spis deg frisk

9. Gurkemeie

Superkrydderet. Foto: colourbox.com Vis mer


Gurkemeie er selve stjernen på krydderhylla. Det gule krydderet kan ha antiinflammatoriske og kreftbekjempende egenskaper, og holder dessuten kiloene borte.

Slik spiser du det:
Ha det i eggerøren eller i en vegetarrett.

10. Fryste blåbær

Selv om frysing kan ødelegge noen av antioksidantene i frukt og grønnsaker får du i hvert fall tak i den fryste versjonen av blåbær hele året – og de små blå kan blant annet gi deg bedre hukommelse.

Føler du deg truffet?

Jeg kjøper aldri... (Avsluttet)
Gresskar på boks(16%)
Bladbete(14%)
Sardiner(12%)
Granateplejuice(11%)
Gresskarfrø(10%)
Gurkemeie(9%)
Rødbete(9%)
Svisker(8%)
Fryste blåbær(4%)
Kål(4%)
Kanel(2%)
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Slik spiser du dem:
Blend dem med yoghurt eller sjokolademelk, og dryss knuste mandler på toppen.

Les også: Spis sunt på budsjett

11. Gresskar på boks

En kalorifattig grønnsak som inneholder mye fiber og immunstimulerende A-vitamin, noe som gjør deg mett uten at du samtidig får i deg en haug med kalorier.

Slik spiser du den:
Bland den med litt smør, kanel og muskat.

Disse og andre supermatvarer er ikke bare bra for helsa – de kan også gjøre det lettere å slanke seg.

Kanskje du skal plukke med deg noen av disse neste gang du er i butikken? Eller gjør du det allerede? Si din mening i diskusjonsfeltet under!