Illustrasjonsfoto: Colourbox.com Foto: Colourbox.com
Illustrasjonsfoto: Colourbox.com Foto: Colourbox.comVis mer

Superenkelt å spare kalorier

Små forandringer vil gjøre store forskjeller i det lange løp. Her er ni enkle veier til et lettere liv.

For mange går det hardt for seg i julen, med ribbe, svinestek, medisterkaker, gløgg, pepperkaker, riskrem og sjokolade.

Ønsker du å spare litt på kaloriinntaket, slik at starten på det nye året ikke blir for tung for deg? Her er ni enkle måter å spare kaloriene på:

Les også: De ti største slankebrølerne

1. Planlegg mellommåltidene.
Ofte er det det vi spiser mellom måltidene som er den store stygge ulven. Det beste du kan gjøre er å forebygge suget. Spis regelmessig gjennom dagen, så reduserer du risikoen for å havne i sukkerfellen. Frukt er et bra alternativ som mellommåltid, i tillegg til grovt brød med lett pålegg eller naturell yoghurt.

Tror du at du er sunnheten selv? Disse matvarene er forkledde fett- og sukkerbomber.

2. Spis frokost.
Dette har du sikkert hørt før: Flere studier viser at ved å spise frokost forebygger du trangen til å overspise senere på dagen. Det er også en fin måte å gi en kickstart på energiomsetningen. Med andre ord: Det er ingen grunn til å hoppe over frokosten!

Spis riktig frokost

3. Tenk mer på kjøkkenet.
Matlaging kan bli reneste kalorifesten hvis du ikke passer på. Ved å koke eller ovnsbake maten holder du kaloriene unna, for da slipper du å tilsette ekstra fett. Bruk gjerne en teflonpanne, så trenger du mindre fett.

Illustrasjonsfoto: Colourbox.com Foto: Colourbox.com Vis mer


4. Vær kjøttsmart.
Kutt ned på bacon, pølser og salami som er fylt med mettet fett. Velg heller renere kjøtt som ikke er behandlet. Og ta alltid bort skinnet på kyllingen.

Les også: Bli mett med riktig fett

5. Tallerkenmodellen.
Å følge tallerkenmodellen er fornuftig for deg som er opptatt av å holde vekten: Fyll halve tallerkenen med grønnsaker, en fjerdedel med kjøtt eller fisk eller andre proteiner og en fjerdedel med poteter, ris, pasta eller andre karbohydrater.

6. Spis mindre porsjoner.
Spis mindre porsjoner, og hold deg til kun én servering. Mange spiser mer enn de har behov for, og kanskje særlig i disse juletider når det er så mye god mat på bordet! Spiser du mindre vil du mest sannsynlig bli mer behagelig mett, og det er vel en fordel?

Visste du at vi får større porsjoner nå enn før?

7. Glem det du har lært.
Hvis moren din har oppdratt deg til å spise opp alt som er på tallerkenen, er det på tide å glemme dette. For du trenger ikke spise opp alt som er på tallerkenen. Slutt å spise når du er mett, selv om det bare er to biter igjen. Alle overflødige kalorier du propper i deg vil jo bare føre til overvekt.

8. Bli klok.
Kunnskap er nøkkelen til et bedre liv, så det er bare å lese og lære. Og la deg ikke lure av smart markedsføring. Er lettproduktene virkelig så kalorifattige som produsenten vil ha det til? Lær deg hvordan du skal lese innholdsfortegnelsen.

9. Se opp for flytende kalorier.
Alkohol, brus og kaffe latte er noen skikkelige kaloribomber. Men de metter ikke like mye som bra mat gjør. Så se opp for det du heller i deg, og slukk heller tørsten med vann – det er helt kalorifritt.

Les også: Fetende drinker

Kilde: Aftonbladet