Illustrasjonsfoto: Colourbox.com
Illustrasjonsfoto: Colourbox.comVis mer

Sunt og saftig på grillen

Grillmat som helsekost? Ja, det er faktisk mulig. Her er åtte tips for et sunnere grillmåltid.

Med sommerens tidlige inntreden er også grillsesongen i gang for fullt. Er du blant dem som elsker grilling i godt selskap i hagen eller parken? Og synes du det er vanskelig å sørge for at grillmaten blir en gourmetopplevelse uten at magemålet utvides samtidig? Da bør du lese videre.

- Det trenger absolutt ikke være noen motsetning mellom sunn og god grillmat, er den glade beskjeden fra grillekspert Knut Munthe-Olsen ved Opplysningskontoret for kjøtt.

Les også: Alternativ kosemat:

Her er Munthe-Olsens tips til sunt grillsnadder:

1) Kjøtt
Svin og okse: Svin indrefilet eller svin ytrefilet, svin skinkebiff, okse ytrefilet eller okse indrefilet inneholder alle ca 2-3 prosent fett.

Lam: Lammelår i skiver er også magert. Du kan grille lammeskivene med fettet på utsiden og skjære dette bort etterpå.

Kylling: Styr unna ferdiggrillet kylling. Krydderet, fett og skinn er ikke spesielt magert. Bruk heller kyllingbryststykkene. Kyllinglår har også mer fett enn bryststykkene.

Kalkun: I likhet med kyllingen, er det bryststykket som er det magreste.

Fisk: Ørret og laksefilet går fint på grillen. Grill med skinnsiden ned på grillen. I tillegg smaker både breiflabb, kveite og makrell godt fra grillen. Blåskjell kan pakkes inn i aluminiumsfolie sammen med vin og urter og legges på grillen.

Pølser: Mer fett enn renskåret kjøtt, og pølse, ferdigkjøpt pølsebrød og masse ketchup er usunt. Men ei mager pølse sammen med masse grønnsaker utgjør et bra måltid. Her finnes det varianter både med svin, kylling og kalkun.

Les også: Unngå sommervom:

2) Grillsaus
Grillmat smaker godt med en frisk søtlig kryddersaus. Den kan du lage selv. Prøv for eksempel mangosaus. Til fire porsjoner trenger du en mango, to spiseskjeer sitronsaft, ca 1 teskje sukker og en halv chilibit. Rens mangoen for skinn og stein. Kjør den glatt i foodprocessor med sitronsaft. Bland inn finhakket chili og smak til med sukker. Server sausen kald. Du kan også ha oppi en spiseskje finhakket, fersk koriander eller sitronmelisse.

3) Kutt majones og rømme
Det er ikke nødvendigvis det du putter på grillen du legger på deg av. Tenk først på tilbehøret. Styr unna sauser, dressinger og salater med mye majones og rømme. Hvis du liker kremet potetsalat, bytt ut rømme eller majones med for eksempel kesam med 1 prosent fett. Betydelig magrere!

Les også: Fra fett til lett:

4) Sunn potetsalat
Smak av Frankrike: Kokte nypoteter sammen med oliven, soltørkede tomater, kapers, urter, olje og litt eddik blir en knallgod, sørfransk-inspirert salat. Mye magrere enn vanlig kremet potetsalat!

5) Grønnsaker i folie
- Det er viktig å huske på å bruke grønnsaker som har noenlunde lik tilberedningstid.
Grønnsakblanding: Sukkererter, asparges, litt vårløk, olje, sitronsaft og krydder. Du kan også ha oppi litt rødløk og noen tynne soppskiver.
Provence-blanding: Aubergine, squash, rødløk, soltørkede tomater, sopp og paprika. Bruk en til to spiseskjeer raps- eller olivenolje.

Les også: Supertomat kan stoppe sykdom:

6) Sunn salatdressing
Det er ikke spesielt sunt å dynke salaten i Thousand Island-dressing eller en av de andre fete dressingene. Kutt ut majones- og rømmebaserte dressinger.
Lag heller dressing av kesam, sitronsaft og hakkede urter, eller bruk olje, sitron, hvitløk og urtekrydder.

7) Bakt potet
I stedet for kryddersmør kan du blande sammen soltørkede tomater, litt finhakket oliven og masse frisk basilikum i litt olje. Garantert godt

8) Drikke
Øl: Det har kommet flere typer øl med lavere innhold av karbohydrat, for den som sverger til det.

Vin: Det er store forskjeller på kaloriinnholdet i ulike viner, sjekk på vinmonopolet.
Alkofritt: Mange vinkelnere anbefaler eplemost på flaske som et alternativ til vin. Den har fruktsmaken og syren som gjør nesten samme jobb som vinen i kombinasjon med mat.

Eller: Bland sammen farris og appelsinjuice med litt sitron. Eller eplemost og farris.

Les også: Klart for grill:

NB: Engangsgriller er ikke egnet til all slags grillmat. Du får ikke et vellykket resultat på mer enn for eksempel et stykke svin indrefilet og to grønnsakspakker per engangsgrill.

Tips: I stedet for engangsgrill, skaff deg en bærbar kull- eller gassgrill. Gir garantert bedre smak og er mer miljøvennlig.