Sunt med sopp

Elsker du sopp? Eller hater det? Uansett, her er enda en god grunn til å fråtse i sopp: De er fulle av antioksidanter.

Soppsesongen er i full gang. Enkelte har fått på seg støvlene og dratt på sopptur allerede. Mens andre styrer unna og klarer ikke smaken av soppen.

Dersom du er blant sistnevnte og er nødt til å spise litt sopp, får du nå én grunn til å se litt positivt på det: Sopp er en naturlig kilde til antioksidanten ergothioneine.

Mer enn forventet
Funnene ble gjort ved bruk av en teknikk som vanligvis brukes for å måle mengden av ergothioneine i kuer. Forskerne fra Penn State tilpasset metoden for bruk i mat og testet innholdet på sopp. Resultatene viste høyere innhold av antioksidanter enn forskerne hadde trodd på forhånd.

- Utallige studier har vist at å innta frukt og grønnsaker, som er fulle av antioksidanter, kan redusere risikoen for å utvikle kroniske lidelser. Ergothioneine, et unikt stoff som produseres i sopp, har vist seg å ha sterke antioksidantegenskaper og kan beskytte cellene i menneskekroppen, sier forskningsleder Joy Dubost til Medcal News Today.

De mest eksotiske soppene, som shiitake, østerssopp og maktake hadde det høyeste nivået av antioksidanter. Men også andre sopper, som portabella og crimini, hadde et høyt nivå. Nivået av ergothioneine reduseres ikke når soppen kokes.

Studien ble presentert ved American Chemical Societys årlige møte.

Pass opp
Det finnes omtrent 200.000 sopparter registert i verden. I følge Forskning.no finnes rundt 7500 av dem i Norge. Sopp har mye fiber og proteiner, lite fett og en stor smak.

Hvis du er en nybegynner i soppfaget må du huske at mange sopp er giftige. Mattportalen gir følgende råd for sopp-plukking:

- Skaff deg den nyeste litteraturen om sopp før du går ut.

- Ikke spis sopp du ikke vet hva er. Er du usikker kan du oppsøke soppkontrollen.

- Bruk kun sopp av god kvalitet til mat.

- Unngå rå sopp. Pass på at soppen er godt stekt eller kokt.

- Noen sopper bør avkokes før du tilbereder den. Avkoking foregår ved at du legger den i kaldt vann og koker den i ti minutter. Kokevannet må kastes.

LES OGSÅ SAKEN: ALT OM DE SUNNE ANTIOKSIDANTENE

 

Mozon.no, 07.09.2005