Sunt med kaffepause

Unner du deg noen små kaffepauser i arbeidstiden? Da kan du også regne med en friskere kropp og mindre sykefravær.

Overvekt, diabetes og stillesittende kropper regnes som stadig viktigere årsaker til dårlig helse i den vestlige verden. Men et regelmessig inntak av kaffe eller grønn te kan hjelpe kroppen med å unngå noen av problemene.

Flere nye studier viser nemlig at kaffe- og tedrikkere har en lavere risiko for å utvikle diabetes type 2. Og om du samtidig benytter anledningen til å strekke litt på armer og ben, kan du også beskytte kroppen mot belastningsskader og overanstrengelse.

Sunne japanere
En japansk undersøkelse av 17.000 friske mennesker over fem år, viser at grønn te har en klar sammenheng med lavere risiko for diabetes. Sammenhengen var sterkest blant kvinner og overvektige menn, skriver Tidsskrift for Den norske lægeforening. Undersøkelsen er publisert i siste nummer av fagtidsskriftet Annals of Internal Medicine.

Andre undersøkelser har også vist at et jevnt inntak av grønn te kan virke beskyttende mot utvikling av Alzheimers sykdom. Mange forskere mener også at stoffene i teen kan senke høyt blodtrykk, forhindre kreft og gi en bedre nattesøvn, i tillegg til mange andre helsefordeler.

Seks kopper om dagen
En stor amerikansk undersøkelse viser også at flere kopper kaffe hver dag kan ha en positiv effekt på helsen din. Undersøkelsen omfatter over 120.000 kvinner og menn som er fulgt opp over en periode på ett til halvannet år. Resultatene viser at det finnes en klar sammenheng mellom inntak av koffeinprodukter og redusert risiko for å utvikle diabetes type 2.

Undersøkelsen viser også at det er de som drikker aller mest kaffe som har lavest risiko for å utvikle sykdommen. Menn som drakk seks eller flere kaffekopper om dagen kunne regne med over 50 prosent reduksjon i risikoen for diabetes. Men de amerikanske forskerne som står bak undersøkelsen ber oss om å vente litt før vi går amok ved kaffetrakteren.

- Selv om vår undersøkelse bygger på et stort antall mennesker, bør vi være forsiktige med å trekke for bastante konklusjoner. Kaffe inneholder mange forskjellige stoffer som kan være bra for forbrenningen av sukker og motvirke diabetes. Vi trenger mer forskning om dette for å finne ut av disse sammenhengene, sier doktor Frank Hu ved Harvard Universitet til telegrambyrået Reuters.

Musepause
Omtrent halvparten av alt sykefravær i Norge har en forbindelse med slitasjeskader. Musearm er blitt et samlebegrep for denne typen plager som gir smerter i rygg, skulder eller armer på grunn av feil arbeidsstilling og overbelastning.

Om du jobber mye med stillesittende arbeid foran datamaskinen, er det derfor ekstra viktig å ta noen små pauser og bevege armene eller strekke ut en gang i blant. Flere korte kaffepauser i løpet av arbeidsdagen er derfor en glimrende anledning til å avlaste muskler og sener i noen få minutter. Vi har også skrevet en egen artikkel med 7 gode tips til deg som vil forebygge musearm.

Har du en sjef som klager når de ansatte flokker seg rundt kaffetrakteren som gribber rundt en død gnu? Da bør du vise ham denne artikkelen. Kaffepause er sunt!

 

Mozon.no, 21.04.2006