Sunt med energitilskudd?

Vi leser og hører stadig vekk om kosttilskudd som lover mer energi, økt velvære, og et forrykende sexliv, men virker de virkelig? Kan de være skadelige?

Du føler deg trist, groggy, og tiltaksløs. Du mangler sexlyst. Du eier ikke overskudd. Mange kjenner seg igjen i en eller flere av disse tilstandene og sverger til ginseng, guarana og andre naturbaserte preparater som lover økt seksuallyst, samt økt mental og fysisk yteevne. Eller?

- Det finnes ingen magiske energitilskudd. Men det finnes viktige vitaminer og mineraler i matvarer som mange mangler, som kan øke energinivået, sier Samantha Heller, ernæringsekspert ved New York University Medical Center til ABC News.

Dette har hun å si om de meste kjente preparatene som lover økt velvære:

Ginseng
Ginseng har blitt brukt som naturmiddel i mange tusen år i Kina. Ginseng har også blitt brukt for å "forbedre velvære"og for å hindre nedsatt yteevne. Ved langtidsbruk kan ginseng imidlertid gi høyt blodtrykk og søvnløshet. I tillegg har mange kvinner rapportert om hjerteflimmer og menn har rapportert om hodepine.

Yerba
Yerba har en kaffeliknende effekt og skal gi økt energi. Den inneholder flere mineraler som fosfor, jern, kalsium, og vitaminer C, B1 og B2. Den inneholder også koffein som er en stimulant som vil gi økt energi, men som også kan gjøre deg nervøs og skvetten. Forskere har også funnet ut at høyt inntak av yerba kan øke faren for hode- og halskreft.

Guarana
Guarana er en slyngplante som vokser i Sør-Amerika. Koffeininnholdet i guarana er tre ganger så stort som i kaffebønner og gir derfor ekstra energi. Den bør imidlertid unngåes av personer med høyt blodtrykk. Andre bivirkninger som har blitt rapportert er angst, hjertebank og problemer i sentralnervesystemet. Alle disse er klassiske symptomer ved overdose av stimulanter.

Q 10
Enzymet Q10 finnes i alle celler i hele kroppen i tillegg til de fleste matvarer. Produkter som inneholder Q10 gir energi og overskudd. Q 10 er en antioksidant og det hevdes til og med at Q10 kan kurere kreft og HIV. Haken er at produktene må taes i mange uker før en oppnår kun en begrenset energiøkning.

Noni
Noni er et naturprodukt fra Fransk Polynesia. Nonifrukten inneholder vitaminer og mineraler som kalium, som er viktig for kroppen. Den har blitt brukt i tradisjonell polynesisk medisin i flere århundrer mot sykdommer som kreft og diabetes og mot høyt blodtrykk. Det er imidlertid lite vitenskapelig bevis for at den fungerer. Du vil kjenne en rask økning av energi med noni, men det er bare fordi den har et høyt innhold av naturlig sukker. Diabetikere og nyrepasienter bør unngå noni-produkter.

Samantha Heller sier ikke noe om rosenrot. Rosenrot vokser enten langt nord eller høyt til fjells. Den skal blant annet gi økt vitalitet og utholdenhet. I følge helsekostkjeden Sunkost knyttes det ingen forgiftningssymptomer til måteholden bruk av rosenrot.

De anbefaler kundene sine til å prøve seg frem inntil de finner et produkt de er førnøyd med, som gir dem økt velvære og vitalitet. For som med all medisin, så er det ikke slik at alt virker på alle.

Hva virker best?
Du føler deg trøtt og er på vei inn i matvarebutikken. Hvor bør du gå?

- Ikke gå til hyllen med kosttilskudd, men til hyllen med helkorn, nøtter, eller til ferske produkter. Dette er bedre alternativer enn de preparatene som gir en midlertidig virkning og som baserer seg på sukker og koffein. Det er mat som gir deg energi. Og vitaminer og mineraler jobber sammen for å gi deg den energien du trenger, sier Heller.

Føler du deg kronisk sliten, bør du oppsøke lege, legger hun til. Det kan være du har mangel på jern og magnesium. Ved jernmangel oppleves symptomer som trøtthet, blekhet, og følelsen av å fryse.

Jern og magnesium
For kvinner er dagsbehovet for jern 12-18 mg, mens det for menn er 10-12 mg, i følge Lommelegen. Gravide trenger ofte ekstra jerntilskudd.

Gode jernkilder er: korn, linser, tofu, kjøtt, fjærkre, blodmat, frukt og grønnsaker.

Magnesium er også viktig for kroppen da den er med i over 300 biokjemiske reaksjoner i kroppen, som muskel-, nerve- og hjertefunksjoner. Anbefalt dagsdose av magnesium er 300-400 milligram.

Gode magnesiumkilder er: artisjokk, kveite, svarte bønner, spinat, mandler.

 

Mozon.no, 05.03.2006