Sunt med bringebær

En gledelig nyhet til alle som er glade i bringebær: Bæret noe av det sunneste du kan spise.

Nå som sommeren nærmer seg, gleder mange seg til å spise bringebær. Nå viser nederlandsk forskning at bæret er veldig sunt, skriver NTB.

Selv brokkoli, kiwi og tomater må se seg forbigått at det røde bæret. Bæret har ti ganger så mye antioksidanter som tomater. Antioksidanter styrker immunforsvaret vårt.

Ifølge forskerne ved Wageningen-universitetet er bringebær noe av det sunneste du kan spise.

Studien er publisert i tidsskriftet BioFactors.

I tillegg til antioksidanter, inneholder bringebær jern, folat og fiber. Det er ikke fett, kolesterol eller natrium i bærene, skriver PickYourOwn.org. Bringebær kan senke høyt kolesterolnivå i blodet og redusere utslippene av karbohydrater i blodstrømmen til diabetikere.

Bærene kan blant annet forebygge kreft og hemme virusinfeksjoner.

Bringebær er svært populært i Norge. Ifølge Matoppskrift.no har nordmenn spist bringebær siden steinalderen. I middelalderen begynte munker å dyrke bringebær i klostrene.

Det finnes mer enn 200 ulike bringebærtyper, men langt fra alle disse dyrkes i stor skala. Bærene kan være røde, gule, oransje, lilla og svarte.

 

Mozon, 4.4.2006