Sunt med bær

Er du glad i jordbær om sommeren? Da kan du fortsette å spise bærene med god samvittighet.

Det er lite mat som inneholder høyere nivå av antioksidanter enn bær. Med bare en porsjon med jordbær, dekker du mer enn den daglige anbefalte dosen av C-vitamin. En kopp bringebær eller bjørnebær gir halvparten av den anbefalte dagsdosen. En håndfull med blåbær inneholder like mange antioksidanter som fem porsjoner med gulrøtter, epler, brokkoli eller squash.

Antocyanin er stoffet som gir mange bær en rød farge. I tillegg til å gi bærene sine delikate farge, hindrer stoffet vekst av lunge-, tarm- og leukemikreftceller, men uten å påvirke veksten av sunne celler. Også ellaginsyre, som finnes i alle bær, kan forebygge mot kreft.

Et annet viktig antioksidant, er pterostilbene. Dette stoffet påvirker stoffskifteprosessen fra å utvikle kreft og hjertelidelser. Blåbær inneholder store mengder av dette stoffet.

Fete omega-3-fettsyrer, som blant annet finnes i jordbær, beskytter hjernevevet. Det fører til at du eldes langsommere.

Men det er ikke bare kreft bær virker mot. Bær kan også holde huden ung.

På grunn av høyt innhold av antioksidanter, jern, folat og fiber, er bringebær noe av det aller sunneste du kan spise.

Forskning har vist at personer som har spist bær, har konsentrasjoner nok i blodet til å kunne ødelegge vekst kreftceller og ødelegge dem. Hvis denne forskningen stemmer, holder det dermed å spise bær for å forebygge mot kreft. Det trengs imidlertid mer forskning før dette blir bekreftet.

Du bør dermed ikke kaste frukten og grønnsakene dine riktig ennå. Flere studier har vist at det beste er å spise variert.

 

Mozon, 01.07.2006