Illustrasjonsfoto: Colourbox.com Foto: Colourbox.com
Illustrasjonsfoto: Colourbox.com Foto: Colourbox.comVis mer

Sunt eller syndig?

Tror du at du er sunnheten selv? Disse matvarene er forkledde fett- og sukkerbomber.

«Yoghurt-is er for eksempel neppe så sunt som du trodde.»


Ta en frukt, og du vet den er bra for deg. Det samme gjelder grønnsaker og mange fullkornprodukter. De fortjener sunnhetsgloriene sine, mener ernæringsekspert Susan Moores, ifølge nettstedet MSNBC.

Andre matvarer derimot har fått rykte på seg for å være sunne, men egentlig er de bare fylt med fett eller sukker, eller i verste fall begge deler.

Yoghurt-is er for eksempel neppe så sunt som du trodde. Og det er nettopp derfor du bør være ekstra nøye med å sjekke næringsstoffinnholdet. For å spare deg for litt tid, har vi skrevet ned seks matvarer som du tror er sunn snacks, men som du egentlig bare bør la stå igjen i butikkhyllen.

1. Müslibar

Mange tror de er sunne når de velger dette framfor en sjokolade. Granola bars, eller müslibar, er noe vi ser mer og mer av i butikkene og er ofte en sammensetning av havregryn, honning, tørket frukt og nøtter.

Ulempen: Mange granola bars er dyppet i søte siruper eller fylt med sjokoladebiter. De er ofte kraftig bearbeidet og inneholder mange kunstige stoffer. Dermed er mange ikke noe særlig bedre enn en sjokolade. Selv de sunnere variantene med mindre sukker inneholder kun begrenset med protein, litt fiber og en liten mengde med vitaminer og mineraler.

Hvis du ikke kan motstå fristelsen: Lag din egen variant! Bland sammen en fullkornrik frokostblanding med blant annet hvete, nøtter, frø og biter med usøtet, tørket frukt. Hvis du ikke klarer dette, sørg for å holde deg til de alternativene som har en kort ingrediensliste, som hovedsakelig består av fullkorn, nøtter, frø og ekte frukt. Finn en som inneholder mindre enn 150 kalorier per porsjon og ikke mer enn seks gram tilsatt sukker.

Les også: Hater å elske sjokolade

2. Te-drikke

Te er kjent som en kraftig antioksidant. Stoffer i teblader er skal blant annet kunne redusere risikoen for hjertesykdom og slag, samt redusere betennelser i kroppen og bremse utviklingen av kreftceller

Ulempen: Te-drikker er ikke det samme som te brygget på ferske teblader. Mange av iste-variantene inneholder lite brygget te og mye tilsatt sukker. Faktisk så mye at den konkurrerer med alminnelig brus. En ny rapport viser at alle tevarianter på flaske inneholder færre antioksidanter enn brygget te, melder MSNBC. Mange av dem var bare laget av konsentrater eller essenser.

Hvis du ikke kan motstå fristelsen: Brygg din egen! Kjøl ned en fersk te og tilsett sitron og litt sukker. Men hvis du velger en flaskevariant, ta en som har oppgitt brygget te som det første på ingredienslisten (den ingrediensen som veier mest i matvaren, står først i ingredienslisten), og ikke mer enn fire gram tilsatt sukker per porsjon.

Les mer: Husk bedre med grønn te

3. Saltstenger

Du tror kanskje du er sunn når du skyver potetgullet til side og går for saltstenger? Jo da, 100 gram saltstenger inneholder kun 11 gram fett, mot 32 gram i en porsjon potetgull, men:

Ulempen: Næringsinnholdet av saltstenger er svært begrenset. De har færre kalorier og fett sammenliknet med potetgull, men det gjør dem likevel ikke til en sunn snack. En porsjon inneholder nemlig nesten en fjerdedel av saltmengden en person trenger i løpet av en dag.

Hvis du ikke kan motstå fristelsen: Hvorfor ikke velge en håndfull nøtter isteden? De inneholder en rekke vitaminer, mineraler og proteiner. Alternativt kan du prøve solsikkefrø eller gresskarfrø. Et annet smakfullt alternativ er å kutte opp litt grønnsaker og dyppe i en god dipp.

Er typen din glad i potetgull? Husk at flammen din er farlig for formene!

4. Muffins

Muffins fylt med frukt og bær gir inntrykk av å være et sunt alternativ til boller og andre bakevarer. Men ikke la deg lure.

Ulempen: En ting er størrelsen på selve muffinsen. Ifølge MSNBC inneholdt den gjennomsnittlige muffinsen for noen år tilbake 150-170 kcal., fem gram fett og var på størrelsen med en liten ball. I dag kan en muffins inneholde 500 kcal og 20 gram fett eller mer og er langt større enn før.

Hvis du ikke kan motstå fristelsen: Prøv deg på en annen variant. Ta et ferskt, grovt rundstykke, del det i to og rist de to delene. Smør på et lite lag peanøttsmør og legg litt frukt på toppen. Dette sparer deg for i hvert fall 150 kcal. I tillegg får du noen sunne næringsstoffer på kjøpet. Må du derimot ha muffinsvarianten som selges hos bakeren, velg den minste eller del en av de store med noen venner. Velg gjerne den som inneholder fersk frukt.

Les mer: Sunne bakeoppskrifter til alle

5. Riskaker

Lite fett og nesten smakløse – dette må da være sunt? Sannheten er at en stor lettsaltet riskake inneholder mellom 40-50 kcal.

Ulempen: Lett og luftig er en god beskrivelse av riskaker. Men innholdsmessig finner du ikke mye annet enn kalorier og salt. Og de med smak tilføyer vanligvis bare fett.

Hvis du ikke kan motstå fristelsen: Velg en nøytral variant, og legg gjerne litt hummus med en grønnsaksbit på toppen. Alternativt kan litt peanøttsmør gi noen nyttige proteiner.

Uten at du selv ser det, får du i deg store mengder salt.

6. Yoghurt-is

Yoghurt i seg selv gir et næringsrikt bidrag i et sunt kosthold, men:

Ulempen: Ikke all frossen yoghurt er laget på samme måte. Sjekk at den inneholder lite fett, for hvis ikke kan den inneholde nesten like mye fett som fettredusert iskrem i tillegg til samme mengde kalorier.

Hvis du ikke kan motstå fristelsen: Sjekk ingredienslisten og velg den varianten som inneholder minst sukker og fett. Alternativt kan du lage en is selv. Slik lager du Litago-is selv: Stikk en ispinne (fås kjøpt i hobbyforretning) gjennom lokket på yoghurtbegeret før det er åpnet. Sett yoghurten i fryseren til den er frosset (cirka 4 timer). Fjern emballasjen og spis Litago-isen.

Les også: Spis is med et glis

Kilde: MSNBC