Sunn som gravid

Når du er gravid trenger kroppen ekstra mye næring, vitaminer, mineraler og andre godsaker. Her er 10 råd for å sikre deg et sunt svangerskap.

Mødre vil ofte ofre alt for barna sine. På samme måte ofrer kroppen din alle næringsstoffer som er nødvendig for at barnet skal vokse under svangerskapet.

Det kan føre til at du får et underskudd av de stoffene som er helt nødvendig for å holde deg og barnet friskt. Her er våre ti viktigste kostholdsråd for gravide:

1) Sink
Utilstrekkelige mengder sink er den vanligste mineralmangelen hos gravide kvinner. Sink er viktig både for å sikre barnets vekst og for utviklingen av et sterkt immunforsvar. Studier har vist at mangel på sink under fosterets utvikling kan føre til et redusert immunforsvar helt ned til neste generasjon - dine barnebarn. Sink finner du naturlig i proteinrik mat som kjøtt og bønner.

2) Folat
Tilstrekkelige mengder folat er viktig både før og under svangerskapet for å sikre vekst og vanlig utvikling av barnet. Folat kan du finne naturlig i mørkegrønne planter som spinat og brokkoli samt i vanlige kosttilskudd.

3) Magnesium
Mangel på magnesium kan i noen tilfelle fremkalle en tilstand hos gravide som fører til høyt blodtrykk og kramper. Det anbefales å sørge for et inntak av 200 milligram magnesium hver dag. Grønnsaker og nøtter er gode naturlige kilder for magnesium.

4) Vitamin B
Det finnes en rekke forskjellige varianter av vitamin B. Felles er at vitaminmangel gir tap av energi og mentalt overskudd. Gravide anbefales å få i seg mellom 25 og 50 milligram vitamin B hver dag.

5) Tran
Tran eller andre former for fiskeolje har lenge vært regnet som "hjernemat". Om tanken på fiskefett til frokost ikke er fristende kan du spise andre former for fisk eller fiskeoljer som Omega 3- tilskudd.

6) Kalsium
Under svangerskapet bør du sørge for å få i deg 1,5 gram kalsium hver dag. Kalsium er viktig for veksten av ben og knokler hos både deg og barnet. Ligg unna kalsiumpreparater som bare består av kalk som er vanskelig for kroppen å ta opp. Du finner rikelig med kalsium i meieriprodukter som melk og yoghurt.

7) Jern
Jern er viktig under svangerskapet. I tillegg kan jernmangel føre til problemer med fruktbarheten i de innledende rundene. Jernmangel gir symptomer som slapphet, svimmelhet og nedsatt immunforsvar. For mye jern kan også være skadelig, så det er best å tilpasse jerninntaket etter å ha tatt en blodprøve for å måle behovet.

8) Vann
Drikk vann. Når du er gravid kan blodvolumet øke med opptil 30% og det blir lettere å bli dehydrert. Drikk når du er tørst og husk at tørre lepper og munn kan bety at du trenger mer væske. Et riktig saltnivå i kosten hjelper også kroppen din til å holde på vannet.

9) Sjekk stoffskiftet
Problemer med stoffskiftet er ubehagelig også når man ikke er gravid. Problemer med stoffskiftet er også satt i sammenheng med uønsket abort. En blodprøve kan avgjøre om stoffskiftet er innefor normale rammer, medikamenter kan brukes for å regulere om nødvendig.

10) Dette vil du unngå
Under svangerskapet er det ikke bare nødvendig å konsentrere seg om hva du trenger av ekstra tilskudd. Du bør også huske på hva du ikke bør utsette deg og barnet for under graviditeten. Alkohol og tobakk er selvsagte fy-områder. I tillegg skal du være forsiktig med for store mengder vitamin A som kan føre til fosterskader. Trening er greit, men unngå overoppheting av kroppen som ved intensiv trening under høye temperaturer eller badstu.

 

Mozon.no, 27.09.2006