Vis mer

Sunn og mett på lavbudsjett

Studielånet oppfordrer ikke akkurat til saftige biffmiddager på hybelen. Her får du billig-og-sunt-tipsene:

Et nytt studieår er i gang. Med dårlig råd, liten tid og et lite hybelkjøkken er det ikke så lett å spise sunt og godt. Men det er langt fra umulig!

Planlegg og se etter tilbud

Dette er råd fra Matportalen.no:

* Planlegg hvor mye du skal bruke på mat hver uke, og hold deg til budsjettet.

* Ferdiglaget og bearbeidet mat er gjerne dyrere enn den du kan lage selv. I tillegg blir ofte selvlaget mat med ferske ingredienser mer næringsrikt. Mange hel- og halvfabrikatprodukter inneholder dessuten mye fett og salt.

Les også: Bra mat for ungdom:

* Har du fryser, lag større porsjoner og frys ned til senere bruk. Husk da å kjøle ned maten raskt, og frys den ned i porsjonspakker. Når du skal varme opp maten må du sørge for at alt blir rykende varmt.

* Kjøp sesongens frukt, grønnsaker og kjøtt. Se etter tilbud.

Vis mer


* Lag matpakke og spis heller brød enn hamburger til middag hvis du har dårlig tid. Det
kan dessuten være lurt å sørge for å ha litt skikkelig basis-kjøkkenutstyr.

* Ta oppvasken. Dersom du ikke vil ha studieavbrekk på grunn av matforgiftning, bør du nemlig sørge for å ha god hygiene på kjøkkenet og når du håndterer mat. Håndhygiene er alfa omega.

Potetgull foran TV-en? Ikke etter å ha lest dette:

Mindre øl, mer mat

Bruk litt mindre penger på øl og litt mer på mat, er rådet fra ernæringsfysiolog Cathrine Borchsenius i DinKost:

- Det er kjedelig, men lurt. Når det gjelder pizza er det greit innimellom, og det er billig. Men bruk salat også. Det er ikke veldig dyrt å kjøpe boksegrønnsaker som bønner, mais og asparges og blande i salat som man kan spise sammen med pasta og pizza.

Les også: Pasta slår tilbake:

Her er flere tips fra Borchsenius:

* Fisk er billig, særlig frossen. Det er ikke vanskelig å tilberede, det er bare å putte den i stekepannen. Tar det for lang tid å koke poteter, kan man droppe dem av og til og bare spise fisk og grønnsaker til middag.

Les også: Slik metter du hele familien for en hundrings:

* Velg rene produkter av kjøtt, fisk og kylling så ofte som mulig. Det er dyrere, men sunnere.

* Lag supper. Linsesuppe er lett å lage, bare kok opp linsene og bland i bokser med tomat, litt buljong og hvitløk og la det koke sammen. Linser er både fiber- og proteinrikt. Hvis du ikke kan lage mat, kan du bruke posesuppe med litt ekstra grønnsaker. For eksempel kan du putte ekstra tomater, kylling og egg i tomatsuppe og ekstra spinat i spinatsuppe.

Les også: Bønner kan forebygge brystkreft:

* Omeletter og fiskeburger er sunt og lett å lage. Bruk ferdige fiskekaker og grovt polarbrød.

* Ekstratips: Kantinemat er ofte godt og sunn. Spis gjerne middag der og brødmat til kvelds.

Les mer om billige og sunne måter å få i seg næringsstoffer her: