Sunn matpakke til barna

Mange foreldre lager matpakken til barna sine, men hvor sunn er matpakken du lager? Slik lager du sunn skolemat.

Hver dag blir tusenvis av brødskiver inntatt på skolepulten. Men en tørr skive med brunost er ikke nok for skolebarnas mager. Her er noen tips til en sunn og god matpakke.

Gjør skolematen fristende
For de litt eldre elevene, frister ofte boller og skolebrød fra kantinen eller nærbutikken. Prøv derfor å lage skolematen mer fristende enn søtsakene. Godt pålegg, ferskt brød og godt tilbehør kan gjøre susen.

Lag matpakken kvelden før
En konsekvens av morgentrøtte foreldre, kan være at matpakken blir i enkleste laget. Smør heller matpakken kvelden i forveien. Da har du bedre tid og kan tenke mer på hva som havner i skolesekken.

Ha stor matboks
Bruk en stor matboks, så du også kan pakke med frukt eller grønnsaker, foreslår Matportalen.no. Hvis poden foretrekker matpapir rundt brødskivene, kan et sunt alternativ følge med i en liten pose. Du bør ha tykke skriver og grovt brød, som metter mer enn tynne loffskiver.

Bruk margarin
Husk at margarin er sunnere enn smør. Bruk derfor myk margarin på brødskiven.

Variasjon
Samme matpakke hver eneste dag, blir fort veldig kjedelig. Prøv å variere maten og å tenke originalt. Rundstykker, knekkebrød og bagetter kan også passe i matpakken. Bruk også forskjellig type pålegg hver dag.

Melk
La barna få ha skolemelk, og da helst lettmelk. Unngå brus på skolen. Hvis mulig bør du også få barnet til å drikke melken ren, uten sjokoladepulver. Men sjokolademelk er likevel sunnere enn ikke noe melk.

Les flere matpakketips her .

Først opprettet: 27.10.2006
Sist redigert: 20.08.2007