Sunn mat bedre enn trening

Skal du slanke deg? Da nytter det ikke bare å trene mer, så lenge du forsetter med usunne matvaner.

Hvis du vil gå ned noen kilo før julesesongen braker løs, så er det et sunt kosthold som gjelder, og ikke bare mer trening. Det er konklusjonen til en australsk gjennomgang av 43 vektreduksjonsstudier fra 1985, med i alt 3476 testpersoner.

Slik bekjemper du vinter-kiloene!

- Trening alene er ikke en effektiv måte å gå ned i vekt på. Du må kombinere trening med et sunnere kosthold, forklarer studieleder Dr. Kelly Shaw, som konkluderer med at et sunt kosthold fremmer vektreduksjon i større grad enn trening.

Norske eksperter er enige.

- Dette stemmer godt med det vi vet fra praksis og forskning: Endring av kosthold vil for de fleste gi størst effekt i starten av en vektreduksjonsfase, mens trening blir viktigere og viktigere underveis i vektreduksjonsfasen, og ikke minst når man skal holde den vekta man trives med, sier treningsterapeut Halvor Lauvstad, som er daglig leder for Din Kost.

Forklaringen er ganske enkel ifølge Lauvstad:

- Det er slik at man må innta færre kalorier en det man forbruker, for å gå ned i vekt. Det er tre måter å få til dette på: Spise mindre og innta færre kalorier, trene mer og bruke flere kalorier eller gjøre begge deler. I starten av en vektreduksjonsfase er det begrenset hvor mye energi (kalorier) man er i stand til å forbrenne ved hjelp av trening, spesielt hvis formen er dårlig. Det er mye enklere å redusere totalt energiinntak ved å spise mindre. Det ideelle er imidlertid å gjøre begge, sier han.

På spørsmål om hva man gjør hvis man ønsker å gå ned i vekt, og må velge mellom å trene eller spise sunt, svarer Shaw:

- Du vil få større gevinster av å se på næringsinntaket ditt og gjøre eventuelle justeringer, enn av trening, forklarer hun.

Vet du at du spiser mye usynlig sukker?

Den australske forskningen, som er publisert i tidsskriftet The Cochrane Library, bekreftes av flere eksperter.

Kosthold har bedre innvirkning
Bevisene er klare. På kort sikt har kosthold en bedre innvirkning på vektreduksjon enn trening, kommenterer en ekspert ved University of Pittsburgh School of Education, som ikke var med på studien.

Han forklarer at ved å følge er sunt kosthold gjennom seks måneder, kan du oppleve å gå ned 9-10 kilo. Konsentrerer du deg kun om trening, vil du oppleve en vektreduksjon på omkring 2 kilo på samme tid.

Ekspertene påpeker imidlertid at selv om et sunt kosthold er viktig i den første fasen av vektreduksjonen, så er det viktig med trening for å holde kiloene unna på lang sikt.

- Prøv å være aktiv i minst 30 minutter sammenhengende hver dag. Øk med fem minutter hver uke til du er opp i 50 - 60 minutter. Velg aktiviteter du behersker, som å gå, jogge, sykle, gå på ski eller andre former for kondistrening. Ta hviledager når du har behov for det, men ha som mål å være aktiv i en eller annen form 4-5 dager i uka, sier Lauvstad.

- Jo flinkere du er til å være aktiv, jo bedre blir formen. I takt med formforbedring blir du i stand til å trene hardere og dermed øke kaloriforbruket under trening.

Men husk at en sakte rusletur ikke teller som trening!

Her er 20 enkle slanketips

 

Mozon.no, 22.10.2006