Sukkertoppen

I svært mange vanlige matvarer er innholder av sukker høyt. Her er noen matvarer du bør vite om.

Visste du at:

O’boy inneholder like mye sukker som tyggegummi

Cornflakes som hermetisk ananas

Maischips som hvetebrød

Blodpudding som cola

Sennep som jordbær med sukker

Kaviar som eplemos

Sild som sjokoladepudding

Ketchup som napoleonskake

Tørket banan som ballerinakjeks

Majones som Mariekjeks

Digestive-kjeks som iskake

Ønsker du å redusere inntaket av sukker, kan du sortere matvarene du spiser etter hvor høyt sukker-innholdet er. Her er noen matvarer listet opp etter synkende sukkerinnhold. Med "sukkerinnhold" menes her tilsatt sukker og lettopptagelige karbohydrater, regnet som andel av varenes totale energiinnhold.

90- 100 prosent: Pakninger med farin, sukkerbiter og lignende. Brus og saft, inkl. fruktsaft/juice. Kompotter og syltetøy, mange frokostblandinger og de fleste barnegrøter og annen barnemat. Syltede grønnsaker som agurk og rødbete. En rekke friske og tørkede frukter.

70- 90 prosent: De fleste frokostblandinger, kornsorter og ferdige blandinger til kaker, jevning og supper. Frukt og bær. Enkelte hermetiske grønnsaker som bønner og mais.

40- 70 prosent: Noen lyse sjokolader, de fleste brødsorter, enkelte frokostblandinger, magre melketyper (lettmelk, skummet melk, søtet yoghurt), mange iskremer, enkelte grønnsaker (gulrot, nepe).

20- 40 prosent: Mange grønnsaker, noen sjokolader.

0- 20 prosent: De fleste nøtter, en del mørke sjokolader (over 70 % kakao), alle varianter av kjøtt, fisk, skalldyr, fugl, egg, alle former for fett og de fleste ferdigvarer som består av mest fett, som majones og remulade.

Kilde: "Sukker - en snikende
fare", Gyldendal 2004

 

Mozon.no, 16.10.2006