Et gir til 200 kan være like bra som et gir til 800, mener Bjørn Melgård hos Oslo Sykkelverksted.
Et gir til 200 kan være like bra som et gir til 800, mener Bjørn Melgård hos Oslo Sykkelverksted.Vis mer

Styr unna sykkelfellene

Klar for å møte våren på to hjul? Dette bør du tenke på når du skal kjøpe sykkel.

«- Du bør holde deg unna de aller billigste syklene, og hos oss mener vi den grensa går ved 2.500 kroner. Bjørn Melgård, Oslo Sykkelverksted»


Rosa eller blå, tre gir eller 27 gir, offroad eller city, billig eller dyr... Hvert år selges det rundt 300.000 sykler i Norge, og det er svært få av oss som ikke eier en.

Les også: Ikke bit på disse treningsmytene

Enten du er en av dem som ikke har hatt sykkel på ei stund eller skal kassere den gamle, kan hodepinen lett komme krypende når du skal kjøpe ny. For hvordan i all verden skal du klare å velge blant alle de fancy og fargerike tohjulingene?

Svein Fagervold, fagkonsulent i Syklistenes Landsforening, har en klar oppfatning av hva som er det aller første du bør tenke på.

Såkalte City Bikes er behagelige, men kanskje ikke like praktiske. Foto: Elin Fugelsnes Vis mer


- Det viktigste er å kjøpe en sykkel som passer størrelsen din. Prøvesitt sykkelen. Du skal sitte ledig og avslappet uten for mye strekk i korsryggen eller knekk i armene og nakken. Sitter du feil, kan du fort få vondt, forklarer han.

Les mer om de ulike sykkeltypene her

Pass på prisen

Hos Oslo Sykkelverksted har sykkelsesongen allerede så smått begynt. Ifølge daglig leder Bjørn Melgård, er det mange som går i prisfella, og enten kjøper for dyrt eller for billig. En sykkel til mellom 2.500 og 8.000 kroner er passe for syklister flest, mener han.

- Du bør holde deg unna de aller billigste syklene, og hos oss mener vi den grensa går ved 2.500 kroner. Kjøper du billigere enn det, vil sykkelen være så dårlig at det er vanskelig å justere eller reparere den, sier han.

- Men du trenger heller ikke kjøpe de dyreste syklene. Veldig mye av sykkelmarkedet er beregnet for de 12.000-15.000 som driver aktivt med ritt, og ikke for de flere hundre tusen som sykler til og fra jobb, påpeker Melgård.

Puss opp sykkelen