Illustrasjonsfoto: Colourbox.com Foto: Colourbox.com
Illustrasjonsfoto: Colourbox.com Foto: Colourbox.comVis mer

Styr unna sommerforkjølelsen

Selv om du har fått ladet opp batteriene i ferien, kan sensommeren likevel by på snufs, host og hark. Slik bedrer du immunforsvaret!

- Et godt og veltrenet immunforsvar er av avgjørende betydning for å unngå infeksjoner, sier avdelingsdirektør ved avdeling Miljøimmunologi ved Folkehelseinstituttet, Martinus Løvik. Han legger til at sommeren gjerne medfører reising og omgang med nye mennesker, og dermed møter man også nye varianter av virus som immunforsvaret ikke er forberedt på.

Og vips kan en sommerforkjølelse plutselig komme snikende. Vær føre var, så slipper du kjedelige sykedager.

Les mer: Slik unngår du forkjølelsen

Slik bedrer du immunforsvaret

  • Lytt til kroppen din
  • . Du er ikke nødvendigvis syk selv om du har smerter, men kanskje kroppen prøver å signalisere at noe er galt?

  • Styr unna ferdiglaget og behandlet mat, og spis mer frisk frukt, grønnsaker, og fullkorn. Da får du i deg næringsstoffer som styrker immunforsvaret.
  • Dropp te, kaffe og alkohol og drikk mye vann! Dette skyller hele systemet, og gjør det enklere for immunforsvaret å utføre jobben sin. Drikk også mer fruktjuice og urtete.
  • Men husk at drikkeflasken din kan bli en bakteriebombe

  • Stump røyken! Tobakk er rett og slett gift for kroppen. Slik stumper du røyken! Husk også at passiv røyking øker risikoen for infeksjoner.
  • Kom deg ut og få rikelig med frisk luft og sollys. Solen er kroppens viktigste kilde til D-vitamin, som er svært helsebringende for kroppen. Men husk at du ikke trenger å være lenge ute i solen for å få dekket behovet.
  • - Og dessuten vil uvant mye ultrafiolett stråling på kroppen svekke immunforsvaret og øke risikoen for sommerforkjølelse - det tilsvarende gjelder i påskefjellet. Gradvis tilvenning til soling er å anbefale, også med tanke på immunforsvaret, ifølge Løvik.

  • Du tror sikkert at kosttilskudd er bra, og særlig vitaminer som er fylt med antioksidanter. Antioksidantenes oppgave i kroppen er å nøytralisere og uskadeliggjøre frie radikaler. Enkelte eksperter mener imidlertid at kosttilskudd og naturmedisinske remedier er bortkastede penger.
  • - Vanlig balansert kost gir det immunforsvaret trenger. Bruk heller pengene på noe hyggelig og trivelig - fysisk og mentalt overskudd styrker immunforsvaret og motstandsevnen, sier Løvik.

    Andre eksperter: Naturlig medisin mot forkjølelse

  • Pass på vekten din. Normalvekt er den beste måten å opprettholde et normalt fungerende immunforsvar. Sjekk din BMI her, som gir mål for mengden kroppsfett på kroppen din:
  • Hold kroppen i form. Det er viktig å trene og styrke kroppen. Dessuten vil dette gjøre deg glad, og det er ingen ulempe for immunforsvaret. Intervall er best trening
  • Sørg for å få nok søvn, og helst i et luftig rom. Får du for lite søvn, må kroppen jobbe på høygir og det tærer på immunforsvaret.
  • Finn en måte å slappe av på og stress ned. Hva med å gå en tur, trene yoga, meditere, lytte til musikk eller lese en bok? Husk: Du kan bli tykk av stress
  • Kroppen din er laget til å kunne helbrede seg selv, så du trenger ikke ta piller for absolutt alt - kun dersom det er helt essensielt. Nesespray bør heller ikke brukes over lang tid, for den forstyrrer slimhinnene. Er du tett i nese og bihuler, kan du heller varme opp litt vann og helle over i en bolle. Tilsett noen dråper eukalyptusolje og plasser skålen ved siden av sengen når du skal sove. Det letner pusten og løser opp tett nese.
  • Les også: Alternativ behandling mot sommerforkjølelse

    Løvik legger til følgende råd til slutt:

    - Flyreiser øker erfaringsmessig risikoen for luftveisinfeksjoner, og dessuten vil veksling mellom sterk varme med svetting og kjølig trekk i skyggen øke mottakeligheten for infeksjon, fordi slimhinnene påvirkes.

    Kilde: NRK Puls/BBC