Har du tenkt gjennom hva risikoen er ved å benytte pirattaxi? Foto: Colourbox.com
Har du tenkt gjennom hva risikoen er ved å benytte pirattaxi? Foto: Colourbox.comVis mer

Styr unna pirattaxiene

Se hva du risikerer som passasjer eller sjåfør.

Pirattaxivirksomhet er et kjent fenomen, og nå blir også sosiale medier brukt til formidling av sjåføroppdrag.

Da er det greit å være klar over hva du risikerer ved å operere som pirattaxisjåfør - eller å sitte på med en som kjører svart.

Les også hvilke sjåfører som får dobbelt opp med prikker om de blir tatt.

Så mye koster det å bli tatt

Det er yrkestransportloven som er bakgrunnen for at pirattaxi er ulovlig. Å kjøre taxi krever at du har løyve, noe man naturlig nok ikke har om man opererer som pirattaxisjåfør.

Og det koster om du blir stoppet av politiet for å kjøre pirattaxi.

– Sjåfører som blir tatt får et forelegg på 6.000 kroner eller mer, sier stasjonssjef Bjørn Åge Hansen ved Sentrum politistasjon i Oslo til DinSide.

Han er ikke overrasket over at blant annet ungdommer har egne grupper for å avtale sjåføroppdrag på Facebook, som gruppen Budstikka.no nylig omtalte.

– Også svart arbeid må markedsføres. Vi følger med på sosiale medier, og gjør det vi kan for å forhindre slik virksomhet, sier Hansen.

Trenger du hjelp i hjemmet? Dette regnes ikke som svart arbeid.

Risiko for passasjerene

Selv om den du sitter på med er en bekjent, kan det regnes som piratvirksomhet om du betaler for kjøreoppdraget.

– I utgangspunktet er det svart arbeid om du betaler for en sjåførtjeneste. Privatpersoner som med egne eller andres biler kjører personer mot vederlag uten å ha løyve for dette, kjører piratdrosje, sier Bjørn Åge Hansen, og legger til at det vil bli en vurderingssak i hvert tilfelle.

Generelt advarer stasjonssjefen mot å bruke pirattaxi som transportmiddel.

– Det er mye du ikke vet om sjåføren. Vi kjenner for eksempel til tilfeller hvor sjåfører som er tatt for pirattaxivirksomhet, tidligere har vært dømt for voldtekt, forteller han.

Andre faktorer som passasjerene ikke kjenner til, er om sjåføren faktisk har førerkort, bilens tilstand og om det er forsikring på bilen.

– Skulle man havne i en ulykke, kan det by på problemer i forhold til en eventuell erstatning, påpeker Hansen.