Illustrasjonsfoto: Colourbox.com Foto: Foto: Colourbox.com
Illustrasjonsfoto: Colourbox.com Foto: Foto: Colourbox.comVis mer

Styr unna dyktighetsfellen

Er du avhengig av skryt? Må du alltid prestere 110 prosent? Slik får du bedre selvtillit.

Å la andres krav og behov styre din egen agenda eller stadig å sammenligne deg med andre er klassiske eksempler på dyktighetsfeller, ifølge den svenske karrierecoachen Nina Jansdotter.

Nøkkelen for å unngå fellen er rett og slett å begynne å tenke bedre om deg selv. Bruk kruttet på de riktige sakene og ikke prester bedre enn det som kreves til enhver tid, oppfordrer hun.

Les også: Slik unngår du å bli utbrent

- Den som har lært seg til å synes godt om seg selv, blir flinkere til å ta bevisste valg på egen hånd i stedet for å la tilfeldigheter avgjøre ved et veiskille. De tar aktivt del i sitt eget liv, sier Jansdotter til Aftonbladet.

Kjærlighetsbomb deg selv
I høst gir hun ut boka ”Kärleksbomb deg själv” der hun lister opp ti ”kjærlighetsbomber” som gjør at du kan senke kravene til deg selv og begynne å like deg selv bedre.

Slik kjærlighetsbomber du deg selv:

1. Ta av deg sammenligningsbrillene
Hvor mye andre orker og presterer har ingenting med deg å gjøre. Du er og gjør akkurat så godt som du kan. Når andre får deg til å føle deg utilstrekkelig, minn deg selv om og om igjen at du er ok.

Øvelse: Neste gang du begynner å tenke at ”jeg duger ikke”, slipp fram de negative tankene uten å legge noen som helst vekt på dem. Negative tanker livnærer seg på at du står på deres side og trenger deg som heiagjengleder. Ved å overse de negative tankene, bytter du snart side, begynner å heie på ”"eg duger-laget" og vinner hver kamp.

2. Styr din egen agenda
Neste gang noen spør deg om du kan påta deg et oppdrag, be om å få komme tilbake til saken. Kjenn etter om det føles riktig og diskuter det med en eventuell partner. Øv deg på å bryte den automatiske vanen i å si ja med en gang.

Øvelse: Gjør ingenting. Tren deg på å koble ut ditt prestasjonsinnstilte jeg gjennom å gjøre absolutt ingenting. Gi deg selv et minutt (still klokka). Sett deg så rett og opp ned og gjør ingenting i løpet av det neste minuttet. Gjenta øvelsen et par ganger i løpet av den neste uka. Prøv å øke antallet minutter etter hvert.

Slik stresser du ned:

3. Bli flinkere til å bekrefte deg selv
Det er lett å bli avhengig av bekreftelse fra sine omgivelser. Kanskje får du positiv oppmerksomhet fra andre, men selvfølelsen din er så lav at ”bekreftelsesdosen” ikke strekker til. Det du faktisk trenger, er ikke mer bekreftelse fra dem, men fra deg selv.

Øvelse: Reis deg regelmessig og si til deg selv: "Jeg er verdifull", "Jeg duger", "Jeg gjør mitt beste og det er helt ok", "Jeg lytter til mine egne behov". Søk aktivt opp mennesker som har en sunn innstilling til seg selv og livet. Observer og spør dem hvordan de tenker og oppfører seg i ulike situasjoner der du i stedet havner i dyktighetsfellen.

Dårlig selvfølelse kan gå på helsa løs. Les mer her

4. Senk ambisjonsnivået
Perfeksjonister er sjeldent spesielt effektive og sliter med å bruke kreftene på det som virkelig betyr noe. Dermed risikerer de å sløse bort verdifull tid på å detaljkontrollere en oppgave slik at resultatet blir hundre ganger bedre enn det omgivelsene hadde forventet. Lag en prioriteringsordning og lær deg å avgjøre når dine perfeksjonsegenskaper er verdt å bruke og når de bare er et hinder.

Øvelse: Sluntre unna. Er det på tide å rydde hjemme? Ta en kjapp runde med støvsugeren og kjenn senere at det er bra nok. Hvis du skal skrive en rapport på jobben, pass på ikke å legg de siste arbeidsomme timene med finpuss til siste kvelden før levering. Øv deg på å sluntre unna litt i de riktige tilfellene.

5. Våg å slippe taket
Å uroe seg kan være en måte å forsøke å få kontroll over en stadig mer kompleks tilværelse. Vi har en tendens til å uroe oss både for situasjonen i verden generelt og for det som har med vårt privatliv å gjøre. Men verden er full av potensielle farer, og om vi bekymrer oss for smått og stort, mister vi energi.

Øvelse: Skriv en liste over alt du uroer deg for. Legg bort lista ei stund før du tar den fram igjen og ser på den. Skriv ”kan” ved de sakene du faktisk kan påvirke og ”kan ikke” ved de sakene du ikke kan påvirke. Bestem deg for å legge bort det du ikke kan påvirke. Velg ut noen av de sakene du kan påvirke og sett opp mål for hvordan du skal gå til verks for å få gjort noe med dem. Gjennom å gjøre noe konkret minsker uroen din.

Ikke fornøyd med det du ser i speilet? Du er penere enn du tror

6. Bli best på å være deg selv
Det er på tide at vi slutter å sammenligne oss med andre og vraker våre forestillinger om hvem som er perfekt og ikke. Strev ikke etter perfeksjon på alle områder, forsøk i stedet å framkalle følelsen av at du har en verdi akkurat som du er.

Øvelse: Prøv å skriv ned alt du synes er bra med deg selv, stort og smått. Fokuser mest på indre egenskaper, men ta også med det som går på prestasjoner, talenter og utseende. Tenk en stund på hva det ville bety dersom du begynte å sette mer pris på deg selv, ble litt ”snillere” mot deg selv og oftere lyttet til din indre stemme.

Fortsatt ikke fornøyd med deg selv? Her får du flere gode råd