Stripp deg løs!

Vil du slå to fluer i ett smekk? Med strippedans kan du både imponere kjæresten og bli sprek.

Er ikke pilates og yoga like spennende som det en gang var? Da kan dette kanskje være noe for deg: stripteasedans!

Treningsformen er inspirert av tradisjonell striptease, men forskjellen er at du beholder klærne på.

Slik danser du deg sprek med stripteasedans:

- Du kan være en forførende gudinne og samtidig få god og effektiv trening, sier Hege Wangen som driver danse- og treningssenteret Steg i Bergen.

Med effektiv trening mener hun at strippetrening både bedrer kondisjonen og utholdenheten og samtidig styrker kjernemuskulaturen, som for eksempel ved push-ups på en stol. Treningsformen gir også god balanse.

Ute etter trening som gir maksimal forbrenning? Les mer her!

Vis deg fram!
- Forførende trening handler også om å vise seg frem. Bruk de attributtene du har! Har du langt og vakkert hår? Lange og slanke armer? En flott rumpe? Sørg for at tilskuerne ser det, sier hun til Mozon.no.

I tillegg til å strutte med rumpa og slenge med håret, poengterer Wangen hvor viktig det er med øynekontakt - også i de øvelsene hvor du står med ryggen vendt mot publikum.

- For utstrålig er det viktigste i tease-dans. Uten den er det ingen kraft i bevegelsene.

Også er musikken avgjørende.

- Bruk musikk som engasjerer og fenger humøret ditt. Hør på instrumentene og teksten, se hva det bringer frem i deg. Det er jo musikken som avgjør om du forholder deg lekent og pusekattaktig eller om du henter fram villkatten i deg, forklarer Wangen.

Visste du at musikksmaken din avslører deg?

I boken ”Forførende trening” anbefaler hun å bruke låter som I want you sex eller Too funky av George Michael, You sexy thing av Hot Chocolate eller Madonnas Express yourself.

Kjøp boken Forførende trening her:

Strippetrening har lenge vært populært i den engelskspråklige verdenen og er nå på vei til skandinaviske danske og treningssentre.

Andre eksperter er også positive til denne litt originale treningsformen.

Blir smidigere og sterkere
- I likhet med all bevegelse, vil denne treningsformen også ha effekt på den fysiske formen, men det er litt vanskelig å vite akkurat hvilke og hvor store effektene er. Det vil avhenge av intensitet, varighet og valg av øvelser, sier Halvor Lauvstad, helse- og treningsfysiolog og daglig leder ved Din Kost, til Mozon.no

Han legger imidlertid til at sammenlignet med ren kondisjonstrening og/eller styrketrening vil nok effekten ikke være veldig imponerende.

- Men jeg er sikker på at mange både blir smidigere og kanskje også sterkere av dette.

Slik danser du deg sprek med stripteasedans:

Dans deg sunn!