Illustrasjonsfoto: Colourbox.com Foto: Foto: Colourbox.com
Illustrasjonsfoto: Colourbox.com Foto: Foto: Colourbox.comVis mer

- Stress ned før ferien

Blir du alltid syk de første dagene i ferien? Det kan være fordi du ikke stresser ned i tide.

Mange av oss tilbringer faktisk de første feriedagene i sykesenga. Medisinen er å ta det rolig allerede nå, før ferien, ifølge mental trener og avslappingslærer Eva Johansson.

- Senk kravene til deg selv, sier hun til den svenske avisa Expressen og anbefaler blant annet at du prøver å få litt feriefølelse på forhånd.

Slik stresser du ned på jobben:

Ifølge stressforsker Are Holen ved Det medisinske fakultet ved NTNU er stress i moderate mengder sunt for oss, og de fleste vil ha et visst turtall i hverdagen.

- Når vi så girer om i ferien, opplever noen at de blir trøtte, og enkelte kan kanskje oppleve å bli syke i en kort periode også. Men det er sannsynligvis bare kroppens måte å gi seg selv en anledning til å hente seg inn igjen, sier han til Mozon.no.

Blir du skikkelig syk i ferien? Du skal ikke straffes dobbelt for det. Dersom du har vært arbeidsufør i minst seks virkedager (en uke), kan du kreve ny ferie i like mange dager som du var syk. Du må imidlertid få legeerklæring og gi den til arbeidsgiveren din så raskt som mulig etter at du er tilbake på jobb.

Les mer om ferie på Arbeidstilsynets hjemmesider:

Er du utbrent? Ta testen her:

Stress ned
Ifølge Eva Johansson kommer en stor del av stresset innenfra. Jo mer bevisst vi er, jo lettere kan vi slappe av og få stresshormonene i balanse.

Slik stresser du ned i tide:

1. Lær deg å kjenne stresset ditt. Nøy deg ikke med å kjenne AT du er stresset. Forsøk å bli bevisst HVOR stresset du er og HVORFOR. Ha mot til å endre det som du kan forandre.

2. Start nedstressingen i god tid . Strukturer arbeidet ditt og bestem hva som er viktig og hva som er mindre viktig.

3. Tren på å være utilgjengelig på kvelder og i helger. Da er det lettere å skru av mobilen og la være å sjekke e-posten når du har ferie.

4. Si nei, ta ikke på deg for mange oppgaver før ferien. Da slipper du å jobbe som en gal for å rekke å bli ferdig.

5. Prøv å få litt feriefølelse på forhånd. Gå hjem fra jobb tidlig eller sov lenge en morgen hvis du har fleksibel arbeidstid. Ta lunsjpausen ute i sola. Gjør det til en vane å nyte litt mer, året rundt.

6. Kjøp en cd med avslappingsøvelser. Øv på dem og lær deg å slappe av.

7. Løs eventuelle konflikter nå! Du vil ikke ha dem med deg på ferie ettersom de tærer på energien din.

8. La ikke ferieplanene bli en stressfaktor. Fyll opp med passe mange aktiviteter og minimer pliktbesøkene. Å være den som har opplevd mest men er helt utkjørt gir ingen ”dyktighetspoeng”

Fortsatt ikke avslappet? Her finner du flere gode tips til hvordan du kan stresse ned:

Bruk ferien riktig
I motsetning til Johansson synes ikke Are Holen det er nødvendig å stresse ned før ferien. Det viktigste er at vi bruker ferien på riktig måte.

- For å få nullstilt oss, trenger de fleste cirka tre ukers sammenhengende ferie. Men hvis vi maser og stresser og skal oppleve mest mulig, vil ikke ferien ha den effekten den skal ha, påpeker han.

Stressforskeren forklarer at vår måte å oppfatte tid på endres når vi stresser ned.

- Når vi er stresset, følger vi den kronologisk tidsorienteringen hvor vi er bevisst minutter og timer og når neste buss eller trikk går. I feriemodus oppfatter vi tid mer som en tilstand. Om det er mandag eller torsdag spiller ikke så stor rolle, avslutter han.

Skal du tilbringe ferien sammen med halve slekta? Slik overlever du: