Ben mot taket: Denne øvelsen styrker mage- og lårmusklene. Fotograf: Morten Brun Foto: Morten Brun
Ben mot taket: Denne øvelsen styrker mage- og lårmusklene. Fotograf: Morten Brun Foto: Morten BrunVis mer

Stram og slank med torpedoen

Ikke tid til treningsstudio? Kjendisenes treningsfavoritt pilates kan gjøres hvor som helst og når som helst, og med effektive resultater!

Pilates er en hurtigvoksende treningsform. Flere og flere kjendiser som Madonna, Jennifer Aniston og Jennifer Lopez, har fått smaken på pilates og øvelser som torpedoen, kobra, stjernen og sagen.

Biledspesial: Her kan du se noen typiske pilatesøvelser

Vil du også kaste deg på treningsbølgen, men er redd du ikke finner tid til å trene? Fortvil ikke, for treningen kan på enkelt vis tilpasses hverdagslige gjøremål, og med effektive resultater.

Les også: Trendy med pilates

På buss, kontor og fly
Pilates er en treningsform som styrker kroppens kjernemuskler, det vil si rygg, mage, bekken og rumpemuskulatur, og kan bringes inn i livet stort sett hvor som helst og når som helst. Det gjelder både selve treningen, men også bevisstgjøring av egen kropp.

- De grunnleggende teknikkene i pilates, stabilisering og pust, kan du gjøre for eksempel mens du venter på bussen, sitter foran pc-en, er på flyreiser, bærer handleposer osv. Du trener viktige muskelgrupper og får økt styrke, smidighet og bedre holdning, helt gratis, sier pilatesinstruktør Marit Amundsen, som er ute med boken Pilates - helt enkelt.

Pilates handler ikke om å pumpe opp musklene, men ved regelmessig pilatestrening kan du likevel oppleve at kroppen endrer seg på flere områder.

Les også: Få mer ut av styrketreningen

Lange slanke muskler
- Du vil få en fastere kropp og utvikle lange, slanke muskler. Musklene blir sterke og smidige og støtter opp om skjelettet, spesielt ryggen. Forbrenningen øker, du vil lære deg å stresse ned og du får bedre lungekapasitet og god pusteteknikk, sier Amundsen.

Kirsti Bjerkan, klinisk ernæringsfysiolog og helse- og treningspedagog ved Aker universitetssykehus, kjenner til få studier gjort på pilates, men tror likevel mange vil oppnå positive effekter av å trene pilates.

- Den retter spesielt fokus på å styrke holdningsmuskulaturen, og kan være gunstig for å forebygge og behandle ryggproblemer, samt problemer relatert til hofte, nakke og skuldre. Noen vil trolig også øke muskelmassen som kan virke gunstig på hvilemetabolismen, sier hun.

Bjerkan minner også om at som ved mange typer trening kan noen øvelser øke belastningen på enkelte ledd, og at det er viktig å ta hensyn til egne begrensninger i valg av øvelser.

Ned en buksestørrelse
Ifølge Amundsen er sjansen for at du går ned en buksestørrelse rimelig stor. Hun minner likevel om at de som er mest opptatt av forbrenning og vektreduksjon, bør kombinere pilates med kondisjonstrening som sykling, svømming, løping eller langrenn.

Bjerkan mener også det er viktig med variasjon.

- Pilates er absolutt en treningsform som man kan drive, med riktige forbehold. Det finnes ikke én treningsform som kan gi oss effekter på alt. Det viktigste er at du klarer å variere aktivitetene du driver med, og at du selv føler du får noe positivt igjen av det du gjør, sier hun.

Et amerikansk forskerteam har målt energiforbruket ved pilatestrening. Nybegynnere som jobber ved lav intensitet, som tilsvarer tøyning, brukte 4 kcal per minutt. På middels nivå økte kaloriforbruket til 6 kcal per minutt, og på høyeste nivå til 7.5 kcal per minutt. Sistnevnte er moderat intensitet som tilsvarer kaloriforbruket ved gange på 7 km/t.

I pilates holder du ikke én posisjon som i mange yogaøvelser, men du jobber kontinuerlig i rolige bevegelser. Treningen krever konsentrasjon og presisjon.

Bli slank med yoga

- I starten vil du ikke mestre å gjøre alt riktig, og det er helt naturlig. Men med litt øving og tålmodighet, kommer det automatisk, lover Amundsen.

Det er mannen Joseph Pilates som i starten av 1900-tallet utviklet teknikken, og kalte det opprinnelig for ”kontrollogi”. Det er fordi pilates er en såkalt holistisk treningsform, som vil si at kroppen og tankene blir ett, ifølge Amundsens bok.

Kjøp boken Pilates - helt enkelt her:

Les også: Pilates for sjelen