<B>PLAGSTOMT: </B>Opplevde du bråk på hotellrommet i ferien? Da kan du få tilbake noe av pengene ved å gå riktig fram.  Foto: ALL OVER PRESS
PLAGSTOMT: Opplevde du bråk på hotellrommet i ferien? Da kan du få tilbake noe av pengene ved å gå riktig fram. Foto: ALL OVER PRESSVis mer

Støy på hotellet? Krev erstatning!

Nordmenn plages av bråk på ferien. Slik kan du få penger tilbake.

Et voksent, norsk par skulle nylig nyte en ferie på Tenerife. «Om dagen finnes det aktiviteter som tennis, vannpolo og bordtennis, og om kvelden er det show og livemusikk» skriver reisebyrået om hotellet de bodde på.

Men allerede første kvelden fikk de oppleve at «show og livemusikk» kan være alt annet enn show. Rommet deres lå nemlig i etasjen like over diskoteket hvor dette karaokeopplegget foregikk, og fra klokka 20.00 beskriver de «høy musikk, kjempehøy synging og skråling, det føltes som de var i samme rom».

Reisebyrået foreslo løsninger de ikke godtok, og enden på visa ble et vedtak fra Pakkereisenemnda som mener paret har krav på 2.400 kroner i prisavslag.

Opplevelsen, og erstatningen, er paret langt fra alene om.

Les også: Menneskelig avføring og hundrevis av edderkopper – her er nordmenns ekleste klager

Slik klager du

Siden 2009 har Pakkereisenemnda behandlet 28 saker som i hovedsak eller utelukkende handlet om støy. I tillegg har ordet «støy» blitt nevnt i et utall klager hvert år.

RETT FRAM: Pakkereisenemnda lar seg klage elektronisk, steg for steg. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE Vis mer


Opplevde du dette på en pakkereise, kan du ta saken til Pakkereisenemnda. Avgjørelsene herfra er ikke bindende «dommer», men følger ikke selskapet vedtaket, publiseres navnet deres på nemndas nettsider til spott og spe. Derfor finner du heller ikke mange navn der.

Guiden kunne hverken engelsk eller historie – de reisende får 2.750 kroner hver

Her er et lynkurs i hvordan du klager:

  • For at nemnda skal kunne behandle klagen din, må turen være kjøpt som en pakkereise. Det betyr at du kjøpte transport og overnatting av samme selskap, for eksempel et reisebyrå. Selskapet må også være tilknyttet klageordningen, noe de fleste seriøse, norske selskap skal være.
  • Nemnda krever at du har tatt opp saken med reisebyrået i løpet av turen, for å gi dem en mulighet til å rydde opp der og da.
  • Ordner det seg ikke, skal du først klage skriftlig til reisebyrået innen fire uker etter hjemkomst.
  • Får du ikke gjennomslag da heller, kan du ta saken videre til Pakkereisenemnda innen fire uker etter å ha fått avslag. Eller åtte uker etter du sendte klagen, om du ikke får noe svar.
  • Klagen til nemnda kan du sende elektronisk fra denne nettsiden. Saksbehandlingen kan dessverre ta litt tid; nemnda skriver selv at det skal ta mellom tre til fem måneder.
Mer om hva slags klager du kan ta til Pakkereisenemnda


Ikke alltid medhold

Eksempelet i starten av artikkelen fikk altså medhold. Men det er slettes ikke alle som opplever støy som får noe som helst.

For eksempel:

  • På ferie i Puerto Rico opplevde en klager høy musikk gjennom natta. Men dette hadde reisebyrået advart mot i beskrivelsen av hotellet, så klager fikk ikke medhold i Pakkereisenemnda.
  • En klager bodde på Gran Canaria under et årlig karneval, og fikk ikke sove på grunn av støy. Reiseoperatøren opplyste om karnevalfestivalen på nettet, og klager fikk ikke medhold.
  • Under et opphold på Kreta opplevde nordmenn at maskinprodusenten Stiga skulle ha salgsmesse på samme hotell, og at en rekke store kjøretøy ble prøvekjørt rett utenfor rommet. Fordi de ikke klagde til turoperatøren der og da, slik at de for eksempel kunne byttet rom, fikk de heller ikke medhold hos Pakkereisenemnda.
For at støy skal gi deg erstatning, kan det altså ikke ha vært grunn til å forvente støy på hotellet. Og du må først forsøke å løse problemet der og da.

Les for eksempel: «Summelyd med påfølgende dunk» sikret norsk familie 12.000 kroner

Har du blitt plaget av støy på hoteller i det siste? Fikk du ordnet opp? Del gjerne med deg under artikkelen!