Det er mer enn størrelsen som skiller disse flaskene fra hverandre.  Foto: Bjørn Eirik Loftås
Det er mer enn størrelsen som skiller disse flaskene fra hverandre. Foto: Bjørn Eirik LoftåsVis mer

Større flaske og MYE større åpning

Økonomiflasken er ikke nødvendigvis særlig økonomisk.

Palmolive dusjsåpe kommer i to størrelser, en original og en som er dobbelt så stor.

Åpningen på den lille er omtrent tre millimeter og gir deg god kontroll på mengden såpe som kommer ut.

Den store flasken har derimot en diameter på hele 12 millimeter, noe som gjør hullet hele 16 ganger større enn på den lille flasken.

Dette resulterer i at det gjerne kommer mye mer ut enn du har tenkt, og det kommer plutselig.

Finnes det noen annen logikk enn at flasken skal gå raskere tom, og at forbrukeren må i butikken å kjøpe en ny mye oftere enn han/hun ellers ville ha gjort?

Eller er kanskje de store flaskene beregnet på dem som trenger seksten ganger så mye såpe for å vaske seg?

Ikke noe svar fra produsenten

DERFOR BRUKER DU MYE MER: Åpningen på den store flasken er hele 16 ganger så stor. Foto: Bjørn Eirik Loftås Vis mer

Vi ville gjerne ha et svar fra produsenten, men dette har ikke Colgate Palmolive gitt oss.


I over en uke har DinSide forsøkt å få et svar på hvorfor det er nødvendig med 16 ganger så stor åpning på en såpe beregnet for vanlig bruk på badet.

OPPDATERT: Nå har produsenten svart.

– Palmolive Naturals dusjsåpe blir solgt som "badeskum" i andre nærliggende land. Designet på flasken til Palmolives 500 ml og 250 ml flasker har derfor åpninger som passer til de ulike bruksområdene.

Palmolive Naturals dusjsåpe er produsert etter retningslinjer gitt i EU, inkludert EUs forpakningsdirektiv, for å gi riktig mengde når man heller fra flasken. For å få den riktige mengden dusjsåpe, anbefales det å holde dusjsåpeflasken i en skråstilling når du heller fra den, sier Asle Forsbak, Marketing manager i Colgate-Palmolive Norge.

Her ser du hva Maarud gjorde med sine potetgullposer

Vanlig at emballasjen krymper

At norske og utenlandske produsenter nesten umerkelig endrer størrelsen på produktene sine, er ikke uvanlig. Vi har tidligere omtalt det tyske forbrukernettstedet Hamburg Verbraucherzentrale, som har avslørt hvordan størrelsen på dagligvarene krymper, mens prisene ikke endrer seg.

Denne Biotherm-kremen har krymet fra 250 til 200 ml. Foto: vzhh.de
Færre antall bleier i pakkene enn før. Foto: vzhh.de
Osten har blitt kuttet i hjørnene og ble dermed 25 gram lettere. Foto: vzhh.de
Pringles gikk fra 200 g til 170 g. Foto: vzhh.de
Snickersen blir stadig lettere. Foto: vzhh.de
Wasa-pakningene har også krympet en hel del. Foto: vzhh.de
250 ml Herbal Essences-sjampo har blitt 200 ml. Foto: vzhh.de


Saken vakte stor interesse blant våre lesere, som kunne fortelle om flere norske produkter som har gjennomgått den samme forvandlingen de siste årene. Doc halslinser, vaskepulveret Omo Color, kjøttdeig fra Rema og sjokoladen Caramello var bare noen av produktene som ble nevnt da leserne debatterte saken.

Vet du om flere produkter som har endret størrelse den siste tiden? Tips DinSides økonomiredaksjon på [email protected].–