TREDOBLING: Her er prisen på en Libero-bleie i størrelse to og størrelse tre. Prisen per bleie over tredobles. Foto: Jonas Johannesen/Ole Petter Baugerød Stokke
TREDOBLING: Her er prisen på en Libero-bleie i størrelse to og størrelse tre. Prisen per bleie over tredobles. Foto: Jonas Johannesen/Ole Petter Baugerød StokkeVis mer

Større bleier gir prishopp

Én størrelse opp tredobler bleieprisen. Og ingen vil ta ansvar.

- Det irriterer meg grenseløst, sier Jonas Johannesen til DinSide.

Han har nettopp fått sitt andre barn, og må igjen fylle handlekurven med bleier. Det som irriterer han er de store prisforskjellene mellom de ulike størrelsene.

På hans lokale Kiwi på Svolvær, og ellers i landet, ser prisene i dag slik ut:

  • Libero BabySoft, størrelse 2: 0,41 kroner per bleie
  • Libero BabySoft, størrelse 3: 1,42 kroner per bleie

Med andre ord: Én bleiestørrelse opp fører til at prisen over tredobles.

Dette bør du huske på: Bleien er en bakteriebombe

- Sjekket også på Coop Xtra Leknes, og der var det omtrent samme prisforskjell på Pampers, fortsetter Johannesen.

Hemmelige bleiepriser

Hvorfor er det slik? Vi ringer Libero.

- Det er ikke vi som setter utprisen, er det første markedssjef Trond Sandstrøm i Libero sier.

Hva synes du om forskjellene i bleiepriser? (Avsluttet)
Kundene blir lurt(76%) 705
Spiller ingen rolle(17%) 160
Kundene vinner(7%) 68
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


- Men det er vel dere som bestemmer hva de koster for kjedene å kjøpe inn?

- Jeg kan ikke gå inn på de enkelte prisene, svarer Sandstrøm.

Han nekter for at prisforskjellen mellom størrelsene er så store fra deres side som de er ute i butikkene. Selv om de større bleiene koster mer å lage, og selv om Sandstrøm innrømmer at de gjerne vil kapre barna fra de er helt nyfødte.

Skylder på butikken

Sandstrøm mener derimot det er matbutikkene selv som står for den store prisforskjellen.

Derfor fremmer finanskrisen pottetrening

Det har lenge herjet en bleiekrig i Norge, og minimale priser på de minste bleiene kan hjelpe butikkene med å gjøre nybakte foreldre til stamkunder.

- Det er nok heller prisene for de minste bleiene som er for lav, enn prisene for de større som er for høy, mener Libero-sjefen.

Han forstår at prisforskjellen kan være vanskelig å forstå, men hevder altså de ikke har noe med den å gjøre.

- Hvor heldig synes du forskjellen er?

- Jeg føler ikke at den er verken heldig eller uheldig, avslutter Sandstrøm.

Skylder på markedet

Libero kaster altså ballen videre til Kiwi og co. Men heller ikke Kiwi vil ta bleieansvar.

"ALLE DE ANDRE GJØR DET": Kiwi-sjef Per Erik Burud mener markedet har skylden for de store prisforskjellene. Foto: Norgesgruppen Vis mer


- Det er en del av konkurransesituasjonen, forteller Kiwi-sjef og milliardær Per Erik Burud til DinSide.

Han skylder på markedet. Konkurrentene skal ha presset ned prisene på de minste størrelsene, og Kiwi skal bare ha fulgt etter.

"Våtservietter er ikke bra for babyen"

- Og hvorfor presser man prisene på de minste bleiene?

- Noen av konkurrentene kan ha gjort det for å få kundene inn rakst, når babyen er helt nyfødt. Slik at de fortsetter å kjøpe bleien i den butikken, sier Burud, som presiserer at han "ikke er sikker på dette".

Snur saken

Kiwi hevder altså det samme som Libero: Prisene på de minste bleiene er presset ned til et minimum, mens prisene på de øvrige størrelsene er nærmere normalpris.

- Skjønner du at kundene reagerer på at én størrelse opp fører til en tredobling av prisen?

- Jeg skjønner det, svarer Kiwi-sjefen.

- Men la oss snu det på hodet: De små koster en tredjedel av de store. Det er nok mer det som er situasjonen.

"Litt sleipt"

Tilbake i Svolvær er bleieskiftarbeider Jonas Johannesen usikker på hva han skal mene.

- Hvis det er slik at de minste er underpriset, så hadde det kanskje vært bedre med likere priser fra begynnelsen av. Så slipper noen å få sjokk over at bleieprisen plutselig blir tredoblet, sier Johannesen.

Greit å vite i sommer: Hver femte tisser i bassenget

På en annen side ser han at totalsummen kanskje hadde blitt den samme uansett.

- Føler du at du blir lurt?

- Det kan jo oppfattes som litt sleipt å prøve å lure til seg en kundegruppe som nettopp har fått barn, avslutter pappaen.

Hva synes du? Er det sleipt av butikkene å ha så store prisforskjeller, eller er det kundene som vinner? Si din mening under!