Christine T. Meisingset er glad for at det blir enda større fokus på bærekraftige investeringer. Foto: Storebrand
Christine T. Meisingset er glad for at det blir enda større fokus på bærekraftige investeringer. Foto: StorebrandVis mer

Storebrand lanserer bærekraftfond

– Trippel Smart, sier selskapet. Men ikke glem risikoen med aksjefond.

Storebrand lanserer Norges første bærekraftsfond. Fondet er et globalt aksjefond med de hundre mest bærekraftige selskapene i verden. Fondet har fått navnet Trippel Smart. Vi skal se nærmere på hvor smart det egentlig er.

Navnekonkurranse

Trond Ivar Hansen får sin bit av bærekraftskaka, etter at han vant Storebrands navnekonkurranse. Foto: Storebrand Vis mer

Storebrand har mottatt 2.000 forslag til hva fondet skulle hete etter en navnekonkurranse på Twitter. Det var Trond Ivar Hansen som kom med forslaget som, vel nesten, vant til slutt. Dobbelt Smart var Hansens opprinnelige forslag. Men det var ikke smart nok for
juryen. De høynet like godt til Trippel Smart, og begrunner navnet slik:

– Bærekraftige investeringer er bra for deg, det er bra for samfunnet og det er bra for fremtiden. Derfor heter fondet Storebrand Trippel Smart, sier Olav Chen og Gunnhild A. Stordalen som begge satt i juryen.

Håndplukket

Ved utvelgelse til vanlige aksjefond utelukkes selskaper som ikke møter Storebrands etiske standard. Man gjør en negativ screening og utelukker verstingene. Det nye bærekraftsfondet går omvendt til verks. Her håndplukkes verdens mest bærekraftige selskaper, og det er kun hundre selskap som kommer gjennom nåløyet.

Storebrand presiserer at dette ikke er et etisk fond, men et bærekraftsfond. Da er det vesentlig å forstå hvordan Storebrand definerer nettopp bærekraft. Forvalter av fondet, Christine T. Meisingset, ser etter flere ting:

  • Effektiv ressursutnyttelse.
  • God og åpen selskapsledelse.
  • Produkter og tjenester som, i tillegg til å være lønnsomme, løser en samfunnsutfordring.
  • I tillegg er anti-korrupsjonsarbeid, samt fokus på miljø og menneskerettigheter en del av de etiske grunnprinsippene for investeringene.
Fondet skal investere globalt og plukker de beste i hver bransje. Tobakksindustrien er den eneste bransjen som er helt utelukket. De siste brikkene legges på plass i disse dager. Hvilke hundre selskaper som er med, avsløres på lanseringen av fondet 1. oktober.

Les også: Ikea vil gjøre kjøkkenet bærekraftig.

Risiko og lønnsomhet

Det er viktig å huske på at dette er et aksjefond, og at en investering i et slikt fond er forbundet med mer risiko enn investering i eksempelvis rentefond. Storebrand mener likevel at fondet skal ha en god balanse mellom risiko og forventet lønnsomhet.

– Vi har valgt ut selskap som er finansielt robuste og som leverer fremtidsrettede produkter og tjenester. Vi har tro på at disse selskapene vil takle endrede rammebetingelser knyttet til eksempelvis forbrukstrender, ressursknapphet og befolkningsvekst i fremtiden. Vi kan ikke garantere noen ting, men vi har tro på at disse kriteriene vil sørge for en god avkastning for kundene. Globalt er det også positive tendenser knyttet til lønnsomheten for bærekraftige selskaper. Men det er klart vi er spent på hvordan det vil gå, avslutter Meisingset.

Les også: Nordmenn dropper aksjefond.

En nylig studie fra MIT Sloan Management viser at selskap som jobber målrettet med bærekraft også ser økonomiske gevinster av det. Men den mest positive effekten for bedriftenes arbeid med bærekraft, er bedret omdømme.

Pengene dine blir kanskje glade av et opphold i Storebrands bærekraftsfond. Men det må sammenlignes med andre fond over litt tid før vi kan konkludere med hvor Trippel Smart det er.